ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
TIADA CERDIK PANDAI MELAYU ISLAM SERTAI KERAJAAN JIKA TIADA KEISTIMEWAAN | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 20 November 2015

TIADA CERDIK PANDAI MELAYU ISLAM SERTAI KERAJAAN JIKA TIADA KEISTIMEWAAN


Apakah motif sebenar NGO Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) yang beriya-iya benar mahu mendedahkan semua perbelanjaan melibatkan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (Yapeim).

Kini NOWmelaluiPengarahnya Akmal Nasir yang juga Ketua Cabang PKR Johor Bahru tampil mendedahkan perbelanjaan Yapeim mengeluarkan perbelanjaan besar untuk membiayai tiket kapalterbang kelas bussines kepada pegawainya yang menelan belanja RM 70,000.

Tiket berkenaan adalah sebahagian daripada kos bagi Program bernama "Promoting Islamis: Values In Multi Culture and Religion: Future and Challenges" itu berlangsung pada 16 April sehingga 26 Apriil 2014 di Brisbane,Sydney dan Melbourne yang melibatkan 50-70 peserta terdiri dari pelajar Islam Malaysia.

Sedar atau tidak tindakan terancang NOW ini adalah sebahagian daripada usaha-usaha mereka yang tidak senang dengan peranan yang dimainkan oleh agensi kerajaan khususnya berkaitan dengan Islam.

1MDB,Tabung Haji dan kini Yapeim antara yang menjadi sasaran mudah parti pembangkang dan NGO yang ditunjangi oleh ahli politik pembangkang,

Ianya amat menyedihkan buat golongan cerdik pandai Melayu yang berada dalam sektor kerajaan kerana mereka kini menjadi sasaran bukan sahaja ahli politik Melayu Islam.

Tindakan sebegini hanya akan menjauhkan cerdik pandai Melayu untuk berkhidmat dalam sektor atau agensi kerajaan yang memerlukan kepakaran yang ada .Alangkah ruginya modal insan yang dilahirkan dalam sistem pendidikan negara yang mana kerajaan menghabiskan hampir separuh dari perbelanjaan negara dalam sektor pendidikan dan modal insan

Jika mereka ini tidak diberikan sebarang keistimewaan,tidak berpeluang menikmati apa yang sewajarnya mereka perolehi setaraf dengan pengalaman,kelulusan dan kebolehan yang mereka ada,kemanakah meraka ini ingin dicampakkan..

Mungkin suatu hari nanti cerdik pandai dan profesional Melayu Islam mengambil keputusan untuk bekerja di luar negara yang yang menghargai sumbangan yang mereka berrikan dan bukan diburu seperti penjenayah dengan permainan politik kotor pembangkang di Malaysia.

Untuk apa berkhidmat dalam sektor kerajaan dan agensi jika untuk terbang keluar negara menggunakan tiket ekonomi untuk urusan kerajaan dan bukan urusan peribadi,berkhidmat untuk masyarakat tak kira masa dan ketika meninggalkan keluarga demi menjalankan tugas yang diamanahkan.

Jika sentiasa berdepan dengan tuduhan jenayah adalah lebih baik mereka tidak memilih untuk bekerja dengan sektok kerajaaan mahupun agensi berkaitan dan itulah yang dimahukan oleh ahli politik pembangkang di Malaysia.

Sebenarnya apa yang dinikmati oleh pegawai Melayu Islam kerajaan bertaraf profesional adalah minima yang mampu disediakan oleh kerajaan tapi ianya dimomokkan menikmati kemudahan yang melampaui batas dan jangan terkejut jika ahli politik seperti Yang Behomat yang dilabel sedemikian sebenarnya adalah mereka yang layak menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia apabila mereka pencen.Itu satu kebenaran..cuba tanya wakil rakyat anda sebelum kenaikan gaji YB baru baru ini.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...