ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday, 4 November 2016

MINYAK NAIK...MINYAK HILANG...DARAH NAIK...UNDI HILANG..!!!!!


Kekurangan minyak masak di pasaran menimbulkan rasa tidak puashati khususnya sebilangan besar rakyat Malaysia.Pastinya krisis minyak masak ini satu lagi bom jangka yang mana jika tidak ditangani dengan kadar segera akan memberikan kesan yang tidak baik dari segi politik,ekonomi dan sosial



Mudahnya adalah menuding jari kepada kerajaan khususnya KPDNKK yang bertanggungjawab memastikan barangan kawalan dibawah selian kementerian tersebut.Penguatkuasaan ternyata amat lemah dan perlu diselesaikan segera,atau jika tidak akan menjadi sasaran mudah kritikan rakyat yang semakin mudah melontarkan pandangan dan persepsi negatif dengan mengviralkan ketidakcekapan KPDNKK menangani isu minyak masak.

Secara mudahnya barangan kawalan seperti minyak masak selalunya dilesenkan pengilang dan pengedarannya kepada syarikat yang dilantik dan KPDNKK tahu jumlah yang dikeluarkan dipasaran.Rakyat tidak mahu tahu alasan mengapa berkurangnya bekalan tetapi penyelesaian dengan pantas dan kaedah yang terbaik.

Kenaikan harga dua jenis minyak secara serentak iaitu minya masak dan minyak kenderaan membuatkan rasa cemas dan gusar rakyat yang baru sahaja agak reda dengan isu GST yang dikaitkan dengan kenaikan barangan seterusnya meningkatkan kos sara hidup.

Jika minyak kenderaan petrol dan diesel bolehlah kerajaan memberikan alasan Malaysia bukan negara pengeluar yang besar.Ini kelapa sawit adalah antara eksport utama negara dan FELDA Hanya Satu Di Dunia akan menjadi bahan ketawa rakyat Malaysia.

Jika KPDNKK masih dibuai mimpi..eloklah Menteri KPDNKK mengikuti jejak Hasan Malek meninggalkan kerusi panas kementerian kerana rakyat makin panas hati dengan alasan yang berbelit-belit tanpa sebarang tindakan segera..



Thursday, 3 November 2016

NAJIB JUAL MALAYSIA MELALUI BANDAR MALAYSIA KEPADA CHINA..!! - SATU PENJELASAN..!!!



Ramai yang kecoh pasal PM melawat China. Macam lah baru Malaysia ada hubungan dengan Republik Rakyat China (PRC) semalam. Hakikatnya, sejak 28 April 1974 (tarikh Tun Abdul Razak membuat lawatan bersejarah ke China), 5 PM Malaysia telah pun melawat China sebanyak 15 kali. Tun Dr. Mahathir seorang saja dah 7 kali: 1980, 1993, 1994, 1996, 1999, Februari 2001, Oktober 2001. Dua orang Yang di-Pertuan Agong pula pernah mengadakan lawatan negara (state visit) ke China pada 1991 dan 1997. Beratus-ratus perjanjian meliputi kerjasama keselamatan, ekonomi dan kebudayaan telah pun ditandatangani. Semuanya tidak bermula tahun 2016.

Bukan itu yang saya nak cerita. Cuma bagi saya, hujah yang mengatakan bahawa keterlibatan China dalam pembinaan landasan East Coast Rail Line (ECRL) semata-mata faktor politik domestik Malaysia adalah sangat dangkal (shallow). Sebenarnya, China nak buat semua itu adalah disebabkan kepentingan strategik yang lebih besar, iaitu menjadikan Malaysia sebagai satu hab dalam rangkaian “One Belt, One Road” (OBOR).

OBOR ialah satu strategi raya (grand strategy) yang diperkenalkan oleh Presiden Xi Jinping pada tahun 2013. “One Belt” merujuk kepada pembinaan laluan keretapi yang menghubungkan China dan Eropah melalui jalan darat yang merentasi Kazakhstan, Turki, Russia, Belarus dan lain-lain negara sehingga ke Rotterdam di Belanda. Manakala “One Road” pula merujuk kepada pembinaan pelabuhan di sepanjang jalan laut yang melewati Vietnam, Malaysia, Indonesia, Singapura, Sri Lanka dan lain-lain negara sehingga ke Venice di Italy. Kedua-dua jalan ini merupakan jalan perdagangan utama dunia sebelum abad ke-15 yang dikenali sebagai Laluan Sutera (Silk Road), laluan yang digunakan oleh pedagang Eropah untuk berdagang dengan China, sebelum Turki Uthmaniyyah menguasai Laut Mediterrenea pada abad ke-15 dan memaksa negara-negara Eropah mencari jalan alternatif melalui Lautan Atlantik dan Hindi.

 Ia diberi nama Laluan Sutera sebab barangan utama yang diimport dari China ialah sutera dan teh. Oleh itu, nama “One Belt” secara rasmi ialah “Silk Road Economic Belt” (SREB) manakala “One Road” dinamakan “The 21st Century Maritime Silk Road” (MSR). Xi melihat strategi ini sebagai penghidupan semula Laluan Sutera yang merupakan simbol ketamadunan China.

Kehebatan OBOR bukan saja pada skala geografinya, tetapi juga pada skala kosnya. Untuk menjayakan OBOR, perlu ada satu trillion (1,000,000,000,000) yuan, bersamaan dengan US$ 160 billion. Tapi mujurnya China banyak duit. Maka China pun mendirikan Bank Pelaburan Infrastruktur Asia atau AIIB (US$ 100 billion) dan Dana Laluan Sutera (US$ 40 billion) untuk membiayai projek-projek OBOR. Bukan Malaysia saja, Britain pun menyertai AIIB. Tapi rakyat Britain yang sentiasa meletakkan kepentingan negara (national interest) dalam minda tak akan mengatakan bahawa pemimpin mereka menjual negara.

Apa tujuan OBOR? China selama ni bergantung pada jalan perdagangan laut yang meliputi Laut China Selatan dan Selat Melaka. 80% barangan import dan eksport China perlu melalui jalan ini dan jalan ini adalah sangat tidak selamat. Bila-bila masa, musuh-musuh China boleh menyekat laluan kargo China. Siapa musuh-musuh China? Amerika Syarikat dan Jepun. Kedua-dua negara telah lama merancang untuk menguasai Selat Melaka, tapi mujurnya ditolak oleh Malaysia, Singapura dan Indonesia. India pula “frenemy”, kadang kawan kadang lawan. Bayangkan kalau negara-negara ini menyekat laluan barangan China yang kritikal seperti petroleum (barangan import terbesar China), ekonomi China boleh lumpuh dalam sekelip mata. Maka, China memerlukan strategi untuk melindungi kepentingannya. SREB membolehkan China menggunakan jalan alternatif yang tidak dapat dicapai oleh Amerika dan konco-konconya, manakala MSR pula memperkuatkan lagi kedudukan China di kawasan Lautan Pasifik dan Hindi.

Dengan membina jaringan pelabuhan dan laluan keretapi, kargo China yang sampai di pelabuhan akan terus diangkut melalui laluan darat. Contoh, minyak dari Oman sampai ke Melaka, terus diangkut melalui keretapi ke Tumpat, dan disambungkan ke Thailand, seterusnya ke selatan China. Itu yang China lakukan di Pelabuhan Gwadar, Pakistan. Pelabuhan tersebut telah pun siap dan minyak import dari Arab akan terus disalur ke Xinjiang, China melalui paip minyak bawah tanah. Perjalanan dari Oman ke Pakistan selamat dari sebarang ancaman Amerika dan konconya.

Pada asalnya, sebelum ada MSR, China mempunyai rancangan untuk membina Terusan Kra di selatan Thai. Dengan itu China boleh “bypass” saja Laut China Selatan dan Selat Melaka yang banyak masalah. Tapi apa akan jadi kepada Malaysia? Pelabuhan di Klang, Tanjung Pelepas, Johor, Penang, Bintulu, Kemaman semua boleh tutup kerana China tak akan guna, dan negara-negara lain pun akan ambil alternatif yang lebih selamat, berbanding dengan Selat Melaka yang terkenal dengan lanun yang banyak dan laluan yang sempit. Yang boleh pasti Singapura pun tak dapat hidup. Boleh agak Singapura telah pun melobi mati-matian supaya China tidak melaksanakan projek Kra dan digantikan dengan MSR.

Saya tidak pro-China. Tapi hakikatnya, Malaysia ialah sebuah kuasa kecil (small power), selamat atau tidak dalam sistem dunia bergantung pada kebijaksanaan dalam hubungan antarabangsa. Kebijaksanaan dalam mengurus hubungan dengan kuasa-kuasa besar. Untuk mempertahankan kedaulatan dan kepentingan negara, apa yang perlu bukan slogan, tapi “balance of interests” di antara negara. Nak pastikan kedudukan Malaysia dalam perdagangan maritime kekal relevan, suka atau tidak, kita perlu bekerjasama dengan China dalam inisiatif seperti OBOR. Meraikan kerjasama dengan penuh berhati-hati, jangan tolak peluang ke negara-negara lain. Kedudukan Malaysia sebagai “laopengyou” (old friends) dalam hubungan luar China harus dimanfaatkan, jangan disia-siakan.

Ya China memang pembuli. Tapi kepentingan di Laut China Selatan (LCS) hanya dapat dipertahankan melalui diplomasi dgn China, sebab China tak akan layan keputusan mahkamah whatever, dan keterlibatan Amerika dalam isu LCS bagai menyimbah minyak atas api saja kerana China anggap itu sebagai provokasi. Tak nampak kah sebaik saja Duterte melawat China sambil mengkritik Amerika, terus China membenarkan nelayan Filipina beraktiviti di Scarborough Shoal. Duterte mempraktikkan seni diplomasi, bukan retorik semata-mata.

Sementara negara-negara jiran kita (Filipina, Indonesia, Thailand) tengah berbaik-baik dgn China dengan menonjolkan kepentingan mereka kpd China, jangan kita ketinggalan. Jangan lupa negara-negara jiran ini masih ada “unfinished business” dengan Malaysia, katakan, Filipina mendapat sokongan China untuk menuntut wilayah Sabah, apa akan jadi kepada Malaysia? Tidakkah persahabatan Malaysia dengan China boleh menjadi "hedge" kepada situasi-situasi sebegini?

Memang bahaya pun jika bergantung kpd China. Itu sebab pentingnya hubungan dengan kuasa-kuasa besar lain untuk mewujudkan imbangan kuasa (balance of power), tak kira lah dgnn Amerika, Jepun, Russia, India atau Australia. Kerajaan dah lama sedar pun kebergantungan China boleh mengundang kemudaratan, itu sebabnya Malaysia menyambut “Pivot to Asia” di bawah Obama. 
Tapi kalau pergi Amerika pun, orang kutuk, pergi Jepun pun orang kutuk, pergi Russia pun orang kutuk, nak buat macam mana?

AKSI COM MOLOT TUN DAN ZAH TERSEBAR.... SKANDAL PANAS BERAPI ABAD INI.....!!!!!!


Siapa sangka segalanya berlaku begitu pantas dikhalayak ramai.Tanpa segan silu aksi ghairah mereka berdua tersebar dimedia sosial.Ada yang tepuk dahi,ada yang garu kepala malah ada yang mulut kumat kamit bermonolog seorang diri.

Tun Faisal dan Zahrin Md Yasin adalah nama besar penggiat media sosial di Malaysia.Jika dalam sebulan kebelakangan ini terjadi perang besar diantara mereka di media sosial tapi akhirnya kelibat mereka berciom molot di Parlimen menjadikan persoalan yang bermain di fikiran follower yang mengikuti mereka.


Tidak perlulah di paparkan kronologi kononnya persengketaan diantara mereka kerana catatan mereka di facebook/blog/twitter yang penuh kecaman dan carut marut masih terpahat di wall mereka membuatkan ada diantara follower mereka semakin menggerutu kepala memikirkannya.

#TibaiPM kamitibaibalik,#salambaliktiang,#mykemut  dan pelbagai carut marut menjurus kepada kebencian seakan meletakkan mereka dengan sebaris dengan ahli politik yang sering bermuka muka.


Persoalan prinsip mudah sahaja digadaikan dengan memperalatkan penggiat media sosial yang lain mendokong kebencian sesama penyokong malahan bagi pihak pembangkang pula mereka bertepuk tangan dengan segala macam keburukan dan kejelekan kerajaan menjadi hidangan untuk disajikan.

Sasaran serangan politik melalui media sosial bukan lagi dihalakan kepada pembangkang sebaliknya beralih kepada gelanggang sendiri dengan menyaksikan ada diantara mereka seolah olah bangga berjaya menggelecek pertahanan senddiri dan seterusnya menyumbat gol sendiri.

Kemeriahan sorakan penonton melihat mereka menjaringkan gol sendiri mengkhayalkan mereka walaupun sebenarnya mereka adalah pasukan yang kalah tetapi beranggapan riuh rendah di stadium memuji  permainan ini.


Mungkin benar kata Ronald Reegan "Politik dianggap sebagai profesion tertua kedua (yang pertama adalah pelacur). Saya akhirnya menyadari bahwa ia adalah cermin yang amat dekat dengan yang pertama



Tuesday, 1 November 2016

KISAH PUAN SERI SUKA PANCUT DI LUAR DARI DI DALAM...!!!PANAS BERAPI..!!!


Siapa yang tidak mengenal dengan dia dengan  Puan Sri yang terkenal dengan kemewahan dan gaya hidup seorang celeberiti.Barangkali bila usia semakin meningkat sedangkan nafsu masih membuak-buak ingin mencipta nama beliau memilih untuk menjadi populis sebagai aktivis alam sekitar.

Puan Sri Syed Sabrina Presiden Persatuan Pelindung Khazanah Alam Malaysia atau lebih dikenali sebagai PEKA semakin galak mengkritik pihak kerajaan kononnya tidak sensitif dalam pemuliharaan alam sekitar tidak terkecuali di Pahang.


Namun agak mengecewakan kegalakan beliau untuk hadir sebagai Presiden PEKA Malaysia setelah dijemput hadir bagi menghadiri Bengkel Kelestarian Sumber Air yang berakhir hari ini selepas berlangsung selama dua hari di Kuantan Pahang yang menghimpun ramai pecinta alam sekitar dan mereka yang berkaitan.








Ini antara luahan mereka yang terasa tertipu dengan perjuangan PEKA yang diterajui oleh Puan Sri Sabrina yang hanya berkokok di media sosial sahaja menyalahkan kerajaan tetapi tidak mahu diajak berbincang dan memerikan idea bagi menambahbaik pengurusan alam sekitar.

Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016 melibatkan penyertaan seramai seribu peserta dari pelbagai pihak termasuk Jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan,Agensi Swasta,Istitute Pengajian Tinggi,Badan Bukan Kerajaan (NGO) pemimpin masyarakat dan pengamal media.

Antara lain tujuan bengkel memantapkan pemahaman secara kolektif,sidang pleno akan diadakan sebelum rumusan disediakan dan diterjemahkan dalam bentuk resolusi untuk disampaikan kepada Kerajaan Negeri.

Penyerahan rumusan Sidang Pleno kpd YAB DSDR MB Pahang


YAB DSDR MB Pahang bersama YBhg Prof Dr Maketab Mohaned


Profesor Dr Maketab Mohamed adalah diantara rakan seperjuangan Puan Seri Sabrina adalah antara yang membentangkan kertas kerja di bengkel yang di adakan telah mendapat reaksi yang amat positif oleh Y.A.B DSDR MB Pahang yang menyifatkan beliau sebagai pejuang alam sekitar yang dihormati.

YAB DSDR MB Pahang bersama pemimpin politik pembangkang
Kehadiran pemimpin dari kalangan parti pembangkang iaitu ADUN Tanah Rata,ADUN Cameron Highland,ADUN Sabai,ADUN Ketari dari DAP dan ADUN Semambu dari PKR menunjukkan mereka memilih bengkel yang dianjurkan sebagai landasan menyuarakan pendapat namun sebaliknya Puan Sri Sabrina lebih  dan angkuh dan bongkak dengan menjauhkan diri dari arus perdana

Sebarang permasalahan perlu diselesaikan secara dalaman bukan bukan di luar yang tidak membenihkan hasil bak kata orang Puan Sri Syed Sabrena lebih suka pancut di luar dari didalam... hanya beliau yang tahu nikmatnya...chia..!!chia..!chia..!

BILA ELIZABETH MELECET..AIR DAH KERING?


Bila dah dimamah usia dan memasuki alam monopous begitulah seharusnya menerima kenyataan yang segala yang indah hanyalah khayalan dan imaginasi sahaja.Bagaimana manusia harus menongkah arus kerana pasti akan melalui zaman yang tidak mengasyikkan lagi sebagai ahli politik.

Selangor yang sedang bergelut dengan krisis air kini sedang menyaksikan kerajaan dibawah pimpinan Azmin Ali terpaksa bermain blame game dengan menyalahkan orang lain di atas kelemahan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor pimpinan beliau.

Kini giliran Pahang yang diletakkan sebagai punca kenapa Loji rawatan Air Langat dan Cheras terpaksa ditutup kerana didakwa berlaku pencemaran yang mengakibatkan beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan sebahagian daripada Petaling selain Hulu Langat akan mengalami gangguan air.

Namun hari ini seorang pakar sungai dan alam sekitar Profesor Dr Maketab bin Mohamed yang juga aktivis  alam sekitar hari ini menafikan bahawa berlaku pencemaran alam sekitar dan mengakui tidak berlaku pencemaran di Sg Semantan yang membekalkan air ke loji Air Langat.

Beliau menyatakan sedemikian ketika membentangkan kertaskerja bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air - Perspektif NGO" di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang Darul Makmur di Kuantan yang berlangsung selama dua hari bermula 31 November sehingga 1hb Oktober 2016.


Profesor Maketab Mohamed merupakan aktivis alam sekitar yang sering membawa isu-isu berkaitan alam sekitar yang pastinya memberikan pandangan secara neutral dan sering mengkritik kerajaan Pahang berkaitan isu alam sekitar.

Mana mungkin pandangan profesional seorang pensyarah di UTM ini dipengaruhi oleh kerajaan Pahang berhubung dakwaan kerajaan Selangor yang menjadi kecaman rakyatnya sendiri akibat kelemahan mereka menguruskan air.

Elizabeth Wong Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna Selangor makin kelam kabut apabila Pengarah Alam Sekitar JAS Pahang Rosli Zul berkata menjelaskan pemantauan menunjukkan Sungai Semantan bukan penyebab pencemaran itu kerana loji rawatan air itu ditutup lebih awal daripada tempoh pencemaran bau yang direkodkan di Sungai Semantan.

"Pemantauan juga dilakukan secara berterusan di tiga stesen pemantauan yang diwujudkan di sepanjang Sungai Semantan.

"Air Sungai Semantan juga disalurkan ke loji air Mempateh dan setakat ini, tiada pencemaran bau dilaporkan atau adanya aduan penduduk mengenai pencemaran bau...sumber air adalah sama," katanya.

Biasalah ...bila tiada air memanglah melecet.Selangor yang sering ketiadaan air memberikan kesan kepada kelancaran politik Elizabeth Wong yang semakin menuju ke penghujung karier politik akibat bangkrap idea dalam menangani masalah akibat kelemahan beliau sendiri selaku Exco yang menjaga portfolia berkaitan air di Selangor.

Sekarang beliau dikhabarkan sedang menyalahkan Negeri Sembilan pula atas isu air di Selangor...dan lebih malang sekali Azmin Ali sebagai ketua kerajaan Selangor menuduh BN mensabotaj air untuk kepentingan politik... melecet..melecet kalau dah takde air...!!!!!

RANSANGAN PUNCA AIR MEMBUAK BUAK...!


Jangan terperanjat disebalik air yang membuak-buak itu diransangkan oleh sesuatu dan bukannya hadir dengan sendirinya.Antara antara pemankin yang merangsang kemajuan negeri P.Pinang adalah disebabkan oleh kemurahan hati Negeri Kedah.

Sebenarnya ada rahsia yang tersembunyi dan diselindungkan yang jarang diketahui umum.Selama ini,kemajuan yang dinikmati oleh P.Pinang antaranya adalah disebabkan pemberian air secara percuma oleh Kerajaan Negeri Kedah.Tentu sekali ramai yang tidak menyangka mengapa selama ini tarif air di P.Pinang adalah antara yang termurah di Malaysia.

Kerajaan P.Pinang selama ini menggunakan air secara percuma yang diberikan oleh Kedah.Jadi semestinyalah P.Pinang mampu mengenakan caj yang minimun kepada pengguna .

"Suka saya menyebut bahawa Pahang antara negeri yang mengenakan caj yang minima dan memberikan subsidi kepada pengguna.Caj kepada pengguna air di Pahang sudah tidak dinaikan semenjak 40 tahun yang lalu." ujar Y.A.B Dato'Seri DiRaja Adnan Hj Yaakob ketika menyampaikan ucaptama di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang hari ini.

Purata tarif air untuk kegunaan domestik bagi 30 meter padu pertama bagi Negeri Pahang adalah pada kadar RM0.54 sen per meter padu berbanding dengan beberapa negeri seperti Johor RM 1.20,Selangor,Wilayah Persekutuan Putrajaya,Melaka RM 0.72 sen,Kelantan RM 0.62 sen ,Terengganu RM 0.50,P.Pinang RM 0.30sen,Perak RM 0.57 sen,Kedah RM 0.63 sen dan Negeri Sembilan RM 0.65 sen.

Ini menunjukkan tarif air di Negeri Pahang antara yang terendah berbanding negeri-negeri lain

Hasil yang dipungut oleh Pengurusan Air Pahang (PAIP) dari 1 April 2015 sehingga 31 Mac 2016 adalah sebanyak RM 163.89 juta sedangkan kos pentadbiran dan operasi RM 272.11 juta.Oleh itu defisit dianggarkan berjumlah RM 108.21 juta

Namun ianya tidak disedari oleh ramai rakyat di negeri Pahang selama ini kerajaan Pahang sanggup kehilangan hasil dan terpaksa mencari alternatif lain menampung perbelanjaan menguruskan kewangan negeri.


Monday, 31 October 2016

'SAYA WARTA 300,000 HEKTAR KAWASAN TADAHAN AIR SEBAIK DILANTIK MB PAHANG "- ADNAN YAAKOB


KUANTAN 31/10/2016 - Sumber air adalah kunci kepada kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara .Menyedari peri pentingnya sumber air pelbagai langkah menerusi dasar dan undang undang berkaitan sumber air telah dirangka untuk dilaksanakan di peringkat negeri dan persekutuan.

"Apa yang penting kini adalah untuk melaksanakan  undang-undang berkaitan sumber air melalui penguatkuasaan disamping kesedaran seluruh masyarakat samada agensi kerajaan mahupun masyarakat.Namun meletakkan kegagalan penguatkuasaan sahaja adalah tidak adil kepada agensi berkaitan kerana ini akan melemahkan moral mereka".

"Ramai tidak tahu kerana tidak disebarkan melalui media sebaik sahaja saya dilantik sebagai MB Pahang,saya telah mewartakan seluas 300,000 kawasan sebagai Hutan Simpan Kekal atau kawasan tadahan air disamping menambah buffer zon dari 500 meter kepada 1.5km dari jarak punca air"kata MB Pahang ketika ditemui pemberita selepas menyampaikan ucaptama di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016.

Dengan keluasan Negeri Pahang iaitu 3.59 juta hektar,seluas 2.07  juta hektar (57.5%) masih diliputi dengan sumber hutan.Daripada 2.07 juta hektar sumber hutan tersebut 44% atau 1.56juta hektar merupakan hutan simpan kekal,11% atau 0.$juta hektar adalan Taman Negara,suaka hidupan liar dan burung manakala 3% lagi atau 0.1 juta hektar adalah Tanah Kerajaan Berhutan.

Disamping itu juga sebanyak 2,059 batang sungai sepanjang 11,960 km telah diwartakan oleh kerajaan Negeri selain tasik-tasik utama seperti Tasik Chini Pekan,Tasik Bera daerah Bera dan Tasik Bungor Kuantan.




KERAJAAN NEGERI KOMITED MEMULIHARA SUMBER AIR


Kuantan 31/10/2016 - Kerajaan Negeri Pahang bersikap terbuka dalam menerima pandangan didalam menangani isu alam sekitar.Ini dibuktikan dengan kesedian Kerajaan Negeri Pahang menganjurkan Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016 yang melibatkan segenap lapisan masyarakat antaranya Pegawai-Pegawai Kerajaan(Negeri dan Persekutuan),Pihak Berkuasa Tempatan,Badan-Badan Bukan Kerajaan,Institusi Pendidikan,Pengusaha,Wakil Penduduk Setempat dan Para Media Massa.

"Bengkel selama dua hari ini  bukan sahaja bertujuan untuk menyampaikan maklumat serta isu isu terhadap pengurusan sumber air semata-mata malahan ianya memberi peluang kepada semua pihak berkongsi pandangan dan berkongsi idea kearah memulihara serta  memperkasakan kelestarian sumber air di negeri ini".

"Dengan kehadiran lebih 1,000 orang peserta dalam bengkel ini ianya diharap dapat dimanafaatkan sepenuhnya dengan memberikan pandangan dan idea serta serta berbincang secara positif dalam memastikan sumber air di negeri dipelihara secara berterusan"

"Kita mempunya undang undang yang jelas seperti buffer zon dan sebagainya dalam menangani dan melindungi punca air tetapi apa yang mustahak ialah bagaimana kita menguatkuasakan"ujar Y.A.B DSDR MB Pahang Adnan ketika menyampaikan ucaptama Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang di Zenith Hotel Kuantan Pahang.

Pada bengkel kali ini sebanyak 4 pembentangan kertas kerja dikemukakan  antaranya :-

1.YBhg Profesor Tan Sri Dato'Sri Dr Zakri Abdul Hamid,Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air - Perspektif Global.

2.YBhg Dato'Seri Zaini Ir.Dr.Zaini bin Ujang ,Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga,Teknologi Hijau dan Air(KETTHA) bertajuk "Dasar dan Polisi Pengurusan Lestari Sumber Air Kementerian Tenaga,Teknologi Hijau dan Air

3.YH Dato Sri Azizan bin Ahmad ,Ketua Setiausaha Kementeria Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) bertajuk " dasar dan Polisi Pengurusan Lestari Sumber Air Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

4.YBrs.Profesor Dr.Maketab Bin Mohamed,Wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO) bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air -Perspektif NGO."



Selain itu perserta akan dipecahkan kepada ekonomi ,sosial dan alam sekitar dan hasilnya akan dibentangkan pada Sidang Pleno yang dipengerusikan oleh Dato'Dr Daing Nasir Ibrahim ,Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang yang juga Pengerusi Kompenan Ekonomi Sosial dan Alam sekitar sebelum rumusan serta resolusi kepada Y.A.B DSDR MB Pahang di akhir bengkel bagi Kerajaan Negeri Pahang melakukan penambahbaikan dalam usaha melestarikan sumber air.





Tuesday, 25 October 2016

MASA JADI MENTERI DIA SENDIRI DAH JAWAB KENAPA IMDB DITUBUHKAN..HUSNI HANADZLAH NYANYUK..?


Masalah pemimpin politik bila sudah menjadi mantan ada suatu syndrom yang akan menyerang dan mempengaruhi cara berfikir.Sebagai Bekas Menteri Kewangan Kedua adalah sesuatu yang ganjil apabila melibatkan sesuatu isu besar kewangan negara ada yang tercicir sebaik sahaja hilang jawatan.

Ramai yang terkejut dengan tindakan beliau mempersoalkan isu 1MDB sebagaimana dibangkitkan oleh beliau di Dewan Rakyat baru baru ini.


Jika dilihat dan di dengar serta diamati rakaman temubual diatas jelas sekali ayat yang dituturkan beliau beserta dengan gerak tubuh beliau menunjukkan keyakinan tentang jawapan yang diberikan berkaitan kenapa 1MDB ditubuhkan.

Sebagai bekas menteri sebenarnya apabila beliau mempersoalkan perihal yang melibatkan potfolio beliau pastinya sedikit keganjilan dan aneh.

Apakah beliau mahu menguji kebolehan pihak kerajaan menjawab persoalan berkaitan 1MDB khususnya Menteri Kewangan Kedua Dato Johari Abdul Ghani yang menggantikan beliau?

Apakah beliau cuba memalukan pihak kerajaan sekiranya jawapan yang diberikan nanti akan menjadi perdebatan hangat di Parlimen sebagaimana beliau berasa dimalukan sebaika sahaja diminta meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan Kedua ..?(dengar cerita ditukarkan tetapi menolak ke kementerian yang baru)

Sebagai ahli Parlimen Tambun mewakili BN,pertanyaan dari seorang yang pernah menjadi Menteri Kewangan Ke 2 berkaitan 1MDB sangat memalukan .

Beliau terlibat daalam seisi penjelasan dengan memberikan ceramah dan pidato disamping Arul Kanda kepada pegawai kerajaan,ahli parti UMNO dan segenap lapisan masyarakat melalui pelbagai medium media seperti kaca tv yang disaksikan jutaan rakyat Malaysia.

Atau mungkin penyakit Nyanyuk mantan-mantan menteri yang kehilangan jawatan seperti Anwar Ibrahim,Mahathir Mohamad ,Mukhriz Mahathir dan Muhyidin Yasin kini berjangkit kepada Husni Hanadzlah...kalau begitu elok lah memilih keluar dari UMNO dan BN dengan melepaskan jawatan sebagai ahli Parlimen Tambun...bukan apa...senang sikit nak balun tanpa segan silu..

P/S~AR pernah buat entri pasal menteri playsafe..tepat jangkaan 








TERKINI...! 6 ORANG MAUT MANGSA KEBAKARAN DIHSA JOHOR



JOHOR BAHRU, 25 Okt (Bernama) -- Enam pesakit iaitu empat perempuan dan dua lelaki maut manakala seorang lagi terselamat dalam kebakaran di tingkat dua unit rawatan rapi (ICU) selatan Hospital Sultanah Aminah (HSA) pagi ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri, Othman Abdullah berkata seramai 166 anggota bomba dan 10 jentera dikejarkan ke HSA sebaik sahaja panggilan diterima pada 8.56 pagi tadi.




"Di ICU itu ada tujuh mangsa yang memang agak kritikal keadaannya yang difahamkan oleh doktor mereka terpaksa menggunakan bantuan pernafasan dalam keadaan normal jadi pesakit-pesakit itu tidak boleh dipindahkan sekiranya tiada katil sekali," katanya.

Othman berkata bagaimanapun kebakaran tidak merebak ke tempat lain.

Sementara itu Ketua Polis daerah Johor Bahru Selatan, ACP Sulaiman Salleh berkata lima mayat dijumpai kira 11.15 pagi manakala seorang lagi sebentar tadi.

Beliau turut menasihatkan orang ramai agar tidak mempercayai sebarang maklumat yang tidak sahih mengenai kejadian itu.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...