ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Azmin Ali Bakal Dilantik MB Selangor,Sanggupkah PKR Pecat Beliau? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 22 September 2014

Azmin Ali Bakal Dilantik MB Selangor,Sanggupkah PKR Pecat Beliau?


Desas desus perlantikan Azmin Ali sebagai MB Selangor yang baharu menggantikan TS Khalid semakin bertiup kencang.Beliau dijangka akan mengadakan sidang media sebaik sahaja pengumuman rasmi dan upacara Majlis Angkat Sumpah di Istana Alam Shah Kelang.Proses temuduga calon telah diadakan oleh pihak Istana yang mana diantara ketiga-tiga calon Azmin ADUN Bukit Antarabangsa, Adun Chempaka, Iskandar Samad dan Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi secara berasingan,proses menemuduga Azmin memakan masa yang paling lama berbanding dua lagi calon lain.

Ramai pemerhati politik berpendapat adalah mustahil calon dari PAS akan mengisi kerusi panas dan perkembangan terkini senario politik Pakatan Rakyat terutama selepas Muktamar Agong PAS ke 60 di Johor baru baru ini.PAS tentunya tidak mahu disamakan dengan BN yang dikatakan khianat kepada PAS dalam sejarah penubuhan Kerajaan Campuran di Kelantan dahulu.Komitmen kepada konsensus Pakatan Rakyat yang memberikan hak jawatan MB Selangor kepada PKR akan tetap menjadi pilihan muktamad PAS yg tidak mahu krisis MB Selangor yang menjadikan PAS semakin tunggang langgang.

Presiden PAS Hj Hadi walaupun melakukan serangan balas keatas PR dengan menggelar Barua dan Broker kepada mereka yang khianat kepada PAS bila dua ADUN PAS "dicuri" benar-benar mengguris hati PAS namun ianya hanyalah alasan membela diri beliau yang teruk dibelasah oleh golongan profesional dalam PAS yg mahukan PAS setia kepada Pakatan Rakyat.Jawapan paling selamat andaikata calon PAS sekiranya calon PAS dilantik sebagai MB ialah kerana menghormati titah Sultan kerana PAS juga tidak mahu dilihat sebagai sebuah parti yang tidak menghormati institusi Raja.

Persoalannya adakah Azmin bakal dipecat oleh PKR sekiranya menerima jawatan MB Selangor sepertimana nasib TS Khalid ingkar arahan parti.Azmin juga ada musuh politik dalam parti yang tidak mahu beliau terlalu kehadapan..kalau tidak kenapakah hanya nama Wan Azizah menjadi calon tunggal MB Selangor.Pelbagai isu bakal dimainkan dan bukan mustahil Azmin juga bakal ditelanjangkan oleh pihak PKR.Antaranya..

Menghina Sultan Selangor

Mungkin ramai yang masih ingat kenyataan Dr. Abdul Rahman Kadir seorang pakar perubatan bagaimana Azmin dan rakan-rakan pembangkangnya menghina Tuanku Sultan Selangor dan Raja-Raja Melayu serta pemimpin negara semasa istiadat pertabalan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah pada 11 April 2012 di Balairong Seri Istana Negara.


Dr. Abdul Rahman antara lain dipetik mendedahkan bagaimana apabila nama Baginda Tuanku Sultan Selangor diumumkan dan Baginda berjalan masuk ke Balairong Seri, 'Azmin yang paling kuat ketawa dan berperangai seperti kebudak-budakan memanggil Tian Chua dan berkata, "Tangan jangan masuk poket...nanti dia marah". Semua mereka ketawa termasuk Dr. Siti Mariah sambil Tian Chua terus memasukkan tangannya ke dalam poket seluarnya seolah-olah memberi isyarat, "I don't care".' (sila rujuk http://brojinggo.blogspot.com/2012/04/pembangkang-hina-raja-melayu.html).

Sehingga hari ini tiada laporan polis dan tindakan diambil terhadap Dr Abd.Rahman terhadap kenyataan beliau.Adakah manusia bernama Azmin layak dijadikan penasihat kepada Sultan Selangor dengan sikap sedemikian?

Kalimah Allah dan Akidah

Pendirian beliau dalam isu kalimah Allah jelas bertentangan dengan pendirian Majlis Agama Islam Selangor.Beliau bertegas dengan kenyataan Majlis Presiden Pakatan Rakyat  Pembangkang memperakui Kristian boleh menggunakan kalimah  Allah walaupun tidak menepati kehendak Al Quran.Paling tidak TS Khalid patuh kepada titah Tuanku Sultan sehingga hari ini beliau tidak mengembalikan Bible dalam bahasa Melayu yang dirampas MAIS kepada Bible Society Of Malaysia.

Namun keputusan Sultan tentunya muktamad andaikata memilih Azmin.PKR terpaksa akur dan jika mereka memilih untuk terus dengan Langkah Kajang,PKR akan memecat Azmin sebagai ahli parti dan itulah tindakan yang adil sebagaimana pemecatan TS Khalid.Agenda menobatkan Wan Azizah sebagai MB masih lagi menjadi asas kepada Langkah Kajang menuju ke Putrajaya.Adakah PKR mempunyai cukup kejantanan memecat Azmin Ali?

































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...