ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Travelog Kehidupan Abadi Romeo: 2016

Friday, 4 November 2016

MINYAK NAIK...MINYAK HILANG...DARAH NAIK...UNDI HILANG..!!!!!


Kekurangan minyak masak di pasaran menimbulkan rasa tidak puashati khususnya sebilangan besar rakyat Malaysia.Pastinya krisis minyak masak ini satu lagi bom jangka yang mana jika tidak ditangani dengan kadar segera akan memberikan kesan yang tidak baik dari segi politik,ekonomi dan sosial



Mudahnya adalah menuding jari kepada kerajaan khususnya KPDNKK yang bertanggungjawab memastikan barangan kawalan dibawah selian kementerian tersebut.Penguatkuasaan ternyata amat lemah dan perlu diselesaikan segera,atau jika tidak akan menjadi sasaran mudah kritikan rakyat yang semakin mudah melontarkan pandangan dan persepsi negatif dengan mengviralkan ketidakcekapan KPDNKK menangani isu minyak masak.

Secara mudahnya barangan kawalan seperti minyak masak selalunya dilesenkan pengilang dan pengedarannya kepada syarikat yang dilantik dan KPDNKK tahu jumlah yang dikeluarkan dipasaran.Rakyat tidak mahu tahu alasan mengapa berkurangnya bekalan tetapi penyelesaian dengan pantas dan kaedah yang terbaik.

Kenaikan harga dua jenis minyak secara serentak iaitu minya masak dan minyak kenderaan membuatkan rasa cemas dan gusar rakyat yang baru sahaja agak reda dengan isu GST yang dikaitkan dengan kenaikan barangan seterusnya meningkatkan kos sara hidup.

Jika minyak kenderaan petrol dan diesel bolehlah kerajaan memberikan alasan Malaysia bukan negara pengeluar yang besar.Ini kelapa sawit adalah antara eksport utama negara dan FELDA Hanya Satu Di Dunia akan menjadi bahan ketawa rakyat Malaysia.

Jika KPDNKK masih dibuai mimpi..eloklah Menteri KPDNKK mengikuti jejak Hasan Malek meninggalkan kerusi panas kementerian kerana rakyat makin panas hati dengan alasan yang berbelit-belit tanpa sebarang tindakan segera..



Thursday, 3 November 2016

NAJIB JUAL MALAYSIA MELALUI BANDAR MALAYSIA KEPADA CHINA..!! - SATU PENJELASAN..!!!



Ramai yang kecoh pasal PM melawat China. Macam lah baru Malaysia ada hubungan dengan Republik Rakyat China (PRC) semalam. Hakikatnya, sejak 28 April 1974 (tarikh Tun Abdul Razak membuat lawatan bersejarah ke China), 5 PM Malaysia telah pun melawat China sebanyak 15 kali. Tun Dr. Mahathir seorang saja dah 7 kali: 1980, 1993, 1994, 1996, 1999, Februari 2001, Oktober 2001. Dua orang Yang di-Pertuan Agong pula pernah mengadakan lawatan negara (state visit) ke China pada 1991 dan 1997. Beratus-ratus perjanjian meliputi kerjasama keselamatan, ekonomi dan kebudayaan telah pun ditandatangani. Semuanya tidak bermula tahun 2016.

Bukan itu yang saya nak cerita. Cuma bagi saya, hujah yang mengatakan bahawa keterlibatan China dalam pembinaan landasan East Coast Rail Line (ECRL) semata-mata faktor politik domestik Malaysia adalah sangat dangkal (shallow). Sebenarnya, China nak buat semua itu adalah disebabkan kepentingan strategik yang lebih besar, iaitu menjadikan Malaysia sebagai satu hab dalam rangkaian “One Belt, One Road” (OBOR).

OBOR ialah satu strategi raya (grand strategy) yang diperkenalkan oleh Presiden Xi Jinping pada tahun 2013. “One Belt” merujuk kepada pembinaan laluan keretapi yang menghubungkan China dan Eropah melalui jalan darat yang merentasi Kazakhstan, Turki, Russia, Belarus dan lain-lain negara sehingga ke Rotterdam di Belanda. Manakala “One Road” pula merujuk kepada pembinaan pelabuhan di sepanjang jalan laut yang melewati Vietnam, Malaysia, Indonesia, Singapura, Sri Lanka dan lain-lain negara sehingga ke Venice di Italy. Kedua-dua jalan ini merupakan jalan perdagangan utama dunia sebelum abad ke-15 yang dikenali sebagai Laluan Sutera (Silk Road), laluan yang digunakan oleh pedagang Eropah untuk berdagang dengan China, sebelum Turki Uthmaniyyah menguasai Laut Mediterrenea pada abad ke-15 dan memaksa negara-negara Eropah mencari jalan alternatif melalui Lautan Atlantik dan Hindi.

 Ia diberi nama Laluan Sutera sebab barangan utama yang diimport dari China ialah sutera dan teh. Oleh itu, nama “One Belt” secara rasmi ialah “Silk Road Economic Belt” (SREB) manakala “One Road” dinamakan “The 21st Century Maritime Silk Road” (MSR). Xi melihat strategi ini sebagai penghidupan semula Laluan Sutera yang merupakan simbol ketamadunan China.

Kehebatan OBOR bukan saja pada skala geografinya, tetapi juga pada skala kosnya. Untuk menjayakan OBOR, perlu ada satu trillion (1,000,000,000,000) yuan, bersamaan dengan US$ 160 billion. Tapi mujurnya China banyak duit. Maka China pun mendirikan Bank Pelaburan Infrastruktur Asia atau AIIB (US$ 100 billion) dan Dana Laluan Sutera (US$ 40 billion) untuk membiayai projek-projek OBOR. Bukan Malaysia saja, Britain pun menyertai AIIB. Tapi rakyat Britain yang sentiasa meletakkan kepentingan negara (national interest) dalam minda tak akan mengatakan bahawa pemimpin mereka menjual negara.

Apa tujuan OBOR? China selama ni bergantung pada jalan perdagangan laut yang meliputi Laut China Selatan dan Selat Melaka. 80% barangan import dan eksport China perlu melalui jalan ini dan jalan ini adalah sangat tidak selamat. Bila-bila masa, musuh-musuh China boleh menyekat laluan kargo China. Siapa musuh-musuh China? Amerika Syarikat dan Jepun. Kedua-dua negara telah lama merancang untuk menguasai Selat Melaka, tapi mujurnya ditolak oleh Malaysia, Singapura dan Indonesia. India pula “frenemy”, kadang kawan kadang lawan. Bayangkan kalau negara-negara ini menyekat laluan barangan China yang kritikal seperti petroleum (barangan import terbesar China), ekonomi China boleh lumpuh dalam sekelip mata. Maka, China memerlukan strategi untuk melindungi kepentingannya. SREB membolehkan China menggunakan jalan alternatif yang tidak dapat dicapai oleh Amerika dan konco-konconya, manakala MSR pula memperkuatkan lagi kedudukan China di kawasan Lautan Pasifik dan Hindi.

Dengan membina jaringan pelabuhan dan laluan keretapi, kargo China yang sampai di pelabuhan akan terus diangkut melalui laluan darat. Contoh, minyak dari Oman sampai ke Melaka, terus diangkut melalui keretapi ke Tumpat, dan disambungkan ke Thailand, seterusnya ke selatan China. Itu yang China lakukan di Pelabuhan Gwadar, Pakistan. Pelabuhan tersebut telah pun siap dan minyak import dari Arab akan terus disalur ke Xinjiang, China melalui paip minyak bawah tanah. Perjalanan dari Oman ke Pakistan selamat dari sebarang ancaman Amerika dan konconya.

Pada asalnya, sebelum ada MSR, China mempunyai rancangan untuk membina Terusan Kra di selatan Thai. Dengan itu China boleh “bypass” saja Laut China Selatan dan Selat Melaka yang banyak masalah. Tapi apa akan jadi kepada Malaysia? Pelabuhan di Klang, Tanjung Pelepas, Johor, Penang, Bintulu, Kemaman semua boleh tutup kerana China tak akan guna, dan negara-negara lain pun akan ambil alternatif yang lebih selamat, berbanding dengan Selat Melaka yang terkenal dengan lanun yang banyak dan laluan yang sempit. Yang boleh pasti Singapura pun tak dapat hidup. Boleh agak Singapura telah pun melobi mati-matian supaya China tidak melaksanakan projek Kra dan digantikan dengan MSR.

Saya tidak pro-China. Tapi hakikatnya, Malaysia ialah sebuah kuasa kecil (small power), selamat atau tidak dalam sistem dunia bergantung pada kebijaksanaan dalam hubungan antarabangsa. Kebijaksanaan dalam mengurus hubungan dengan kuasa-kuasa besar. Untuk mempertahankan kedaulatan dan kepentingan negara, apa yang perlu bukan slogan, tapi “balance of interests” di antara negara. Nak pastikan kedudukan Malaysia dalam perdagangan maritime kekal relevan, suka atau tidak, kita perlu bekerjasama dengan China dalam inisiatif seperti OBOR. Meraikan kerjasama dengan penuh berhati-hati, jangan tolak peluang ke negara-negara lain. Kedudukan Malaysia sebagai “laopengyou” (old friends) dalam hubungan luar China harus dimanfaatkan, jangan disia-siakan.

Ya China memang pembuli. Tapi kepentingan di Laut China Selatan (LCS) hanya dapat dipertahankan melalui diplomasi dgn China, sebab China tak akan layan keputusan mahkamah whatever, dan keterlibatan Amerika dalam isu LCS bagai menyimbah minyak atas api saja kerana China anggap itu sebagai provokasi. Tak nampak kah sebaik saja Duterte melawat China sambil mengkritik Amerika, terus China membenarkan nelayan Filipina beraktiviti di Scarborough Shoal. Duterte mempraktikkan seni diplomasi, bukan retorik semata-mata.

Sementara negara-negara jiran kita (Filipina, Indonesia, Thailand) tengah berbaik-baik dgn China dengan menonjolkan kepentingan mereka kpd China, jangan kita ketinggalan. Jangan lupa negara-negara jiran ini masih ada “unfinished business” dengan Malaysia, katakan, Filipina mendapat sokongan China untuk menuntut wilayah Sabah, apa akan jadi kepada Malaysia? Tidakkah persahabatan Malaysia dengan China boleh menjadi "hedge" kepada situasi-situasi sebegini?

Memang bahaya pun jika bergantung kpd China. Itu sebab pentingnya hubungan dengan kuasa-kuasa besar lain untuk mewujudkan imbangan kuasa (balance of power), tak kira lah dgnn Amerika, Jepun, Russia, India atau Australia. Kerajaan dah lama sedar pun kebergantungan China boleh mengundang kemudaratan, itu sebabnya Malaysia menyambut “Pivot to Asia” di bawah Obama. 
Tapi kalau pergi Amerika pun, orang kutuk, pergi Jepun pun orang kutuk, pergi Russia pun orang kutuk, nak buat macam mana?

AKSI COM MOLOT TUN DAN ZAH TERSEBAR.... SKANDAL PANAS BERAPI ABAD INI.....!!!!!!


Siapa sangka segalanya berlaku begitu pantas dikhalayak ramai.Tanpa segan silu aksi ghairah mereka berdua tersebar dimedia sosial.Ada yang tepuk dahi,ada yang garu kepala malah ada yang mulut kumat kamit bermonolog seorang diri.

Tun Faisal dan Zahrin Md Yasin adalah nama besar penggiat media sosial di Malaysia.Jika dalam sebulan kebelakangan ini terjadi perang besar diantara mereka di media sosial tapi akhirnya kelibat mereka berciom molot di Parlimen menjadikan persoalan yang bermain di fikiran follower yang mengikuti mereka.


Tidak perlulah di paparkan kronologi kononnya persengketaan diantara mereka kerana catatan mereka di facebook/blog/twitter yang penuh kecaman dan carut marut masih terpahat di wall mereka membuatkan ada diantara follower mereka semakin menggerutu kepala memikirkannya.

#TibaiPM kamitibaibalik,#salambaliktiang,#mykemut  dan pelbagai carut marut menjurus kepada kebencian seakan meletakkan mereka dengan sebaris dengan ahli politik yang sering bermuka muka.


Persoalan prinsip mudah sahaja digadaikan dengan memperalatkan penggiat media sosial yang lain mendokong kebencian sesama penyokong malahan bagi pihak pembangkang pula mereka bertepuk tangan dengan segala macam keburukan dan kejelekan kerajaan menjadi hidangan untuk disajikan.

Sasaran serangan politik melalui media sosial bukan lagi dihalakan kepada pembangkang sebaliknya beralih kepada gelanggang sendiri dengan menyaksikan ada diantara mereka seolah olah bangga berjaya menggelecek pertahanan senddiri dan seterusnya menyumbat gol sendiri.

Kemeriahan sorakan penonton melihat mereka menjaringkan gol sendiri mengkhayalkan mereka walaupun sebenarnya mereka adalah pasukan yang kalah tetapi beranggapan riuh rendah di stadium memuji  permainan ini.


Mungkin benar kata Ronald Reegan "Politik dianggap sebagai profesion tertua kedua (yang pertama adalah pelacur). Saya akhirnya menyadari bahwa ia adalah cermin yang amat dekat dengan yang pertama



Tuesday, 1 November 2016

KISAH PUAN SERI SUKA PANCUT DI LUAR DARI DI DALAM...!!!PANAS BERAPI..!!!


Siapa yang tidak mengenal dengan dia dengan  Puan Sri yang terkenal dengan kemewahan dan gaya hidup seorang celeberiti.Barangkali bila usia semakin meningkat sedangkan nafsu masih membuak-buak ingin mencipta nama beliau memilih untuk menjadi populis sebagai aktivis alam sekitar.

Puan Sri Syed Sabrina Presiden Persatuan Pelindung Khazanah Alam Malaysia atau lebih dikenali sebagai PEKA semakin galak mengkritik pihak kerajaan kononnya tidak sensitif dalam pemuliharaan alam sekitar tidak terkecuali di Pahang.


Namun agak mengecewakan kegalakan beliau untuk hadir sebagai Presiden PEKA Malaysia setelah dijemput hadir bagi menghadiri Bengkel Kelestarian Sumber Air yang berakhir hari ini selepas berlangsung selama dua hari di Kuantan Pahang yang menghimpun ramai pecinta alam sekitar dan mereka yang berkaitan.








Ini antara luahan mereka yang terasa tertipu dengan perjuangan PEKA yang diterajui oleh Puan Sri Sabrina yang hanya berkokok di media sosial sahaja menyalahkan kerajaan tetapi tidak mahu diajak berbincang dan memerikan idea bagi menambahbaik pengurusan alam sekitar.

Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016 melibatkan penyertaan seramai seribu peserta dari pelbagai pihak termasuk Jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan,Agensi Swasta,Istitute Pengajian Tinggi,Badan Bukan Kerajaan (NGO) pemimpin masyarakat dan pengamal media.

Antara lain tujuan bengkel memantapkan pemahaman secara kolektif,sidang pleno akan diadakan sebelum rumusan disediakan dan diterjemahkan dalam bentuk resolusi untuk disampaikan kepada Kerajaan Negeri.

Penyerahan rumusan Sidang Pleno kpd YAB DSDR MB Pahang


YAB DSDR MB Pahang bersama YBhg Prof Dr Maketab Mohaned


Profesor Dr Maketab Mohamed adalah diantara rakan seperjuangan Puan Seri Sabrina adalah antara yang membentangkan kertas kerja di bengkel yang di adakan telah mendapat reaksi yang amat positif oleh Y.A.B DSDR MB Pahang yang menyifatkan beliau sebagai pejuang alam sekitar yang dihormati.

YAB DSDR MB Pahang bersama pemimpin politik pembangkang
Kehadiran pemimpin dari kalangan parti pembangkang iaitu ADUN Tanah Rata,ADUN Cameron Highland,ADUN Sabai,ADUN Ketari dari DAP dan ADUN Semambu dari PKR menunjukkan mereka memilih bengkel yang dianjurkan sebagai landasan menyuarakan pendapat namun sebaliknya Puan Sri Sabrina lebih  dan angkuh dan bongkak dengan menjauhkan diri dari arus perdana

Sebarang permasalahan perlu diselesaikan secara dalaman bukan bukan di luar yang tidak membenihkan hasil bak kata orang Puan Sri Syed Sabrena lebih suka pancut di luar dari didalam... hanya beliau yang tahu nikmatnya...chia..!!chia..!chia..!

BILA ELIZABETH MELECET..AIR DAH KERING?


Bila dah dimamah usia dan memasuki alam monopous begitulah seharusnya menerima kenyataan yang segala yang indah hanyalah khayalan dan imaginasi sahaja.Bagaimana manusia harus menongkah arus kerana pasti akan melalui zaman yang tidak mengasyikkan lagi sebagai ahli politik.

Selangor yang sedang bergelut dengan krisis air kini sedang menyaksikan kerajaan dibawah pimpinan Azmin Ali terpaksa bermain blame game dengan menyalahkan orang lain di atas kelemahan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor pimpinan beliau.

Kini giliran Pahang yang diletakkan sebagai punca kenapa Loji rawatan Air Langat dan Cheras terpaksa ditutup kerana didakwa berlaku pencemaran yang mengakibatkan beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan sebahagian daripada Petaling selain Hulu Langat akan mengalami gangguan air.

Namun hari ini seorang pakar sungai dan alam sekitar Profesor Dr Maketab bin Mohamed yang juga aktivis  alam sekitar hari ini menafikan bahawa berlaku pencemaran alam sekitar dan mengakui tidak berlaku pencemaran di Sg Semantan yang membekalkan air ke loji Air Langat.

Beliau menyatakan sedemikian ketika membentangkan kertaskerja bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air - Perspektif NGO" di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang Darul Makmur di Kuantan yang berlangsung selama dua hari bermula 31 November sehingga 1hb Oktober 2016.


Profesor Maketab Mohamed merupakan aktivis alam sekitar yang sering membawa isu-isu berkaitan alam sekitar yang pastinya memberikan pandangan secara neutral dan sering mengkritik kerajaan Pahang berkaitan isu alam sekitar.

Mana mungkin pandangan profesional seorang pensyarah di UTM ini dipengaruhi oleh kerajaan Pahang berhubung dakwaan kerajaan Selangor yang menjadi kecaman rakyatnya sendiri akibat kelemahan mereka menguruskan air.

Elizabeth Wong Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna Selangor makin kelam kabut apabila Pengarah Alam Sekitar JAS Pahang Rosli Zul berkata menjelaskan pemantauan menunjukkan Sungai Semantan bukan penyebab pencemaran itu kerana loji rawatan air itu ditutup lebih awal daripada tempoh pencemaran bau yang direkodkan di Sungai Semantan.

"Pemantauan juga dilakukan secara berterusan di tiga stesen pemantauan yang diwujudkan di sepanjang Sungai Semantan.

"Air Sungai Semantan juga disalurkan ke loji air Mempateh dan setakat ini, tiada pencemaran bau dilaporkan atau adanya aduan penduduk mengenai pencemaran bau...sumber air adalah sama," katanya.

Biasalah ...bila tiada air memanglah melecet.Selangor yang sering ketiadaan air memberikan kesan kepada kelancaran politik Elizabeth Wong yang semakin menuju ke penghujung karier politik akibat bangkrap idea dalam menangani masalah akibat kelemahan beliau sendiri selaku Exco yang menjaga portfolia berkaitan air di Selangor.

Sekarang beliau dikhabarkan sedang menyalahkan Negeri Sembilan pula atas isu air di Selangor...dan lebih malang sekali Azmin Ali sebagai ketua kerajaan Selangor menuduh BN mensabotaj air untuk kepentingan politik... melecet..melecet kalau dah takde air...!!!!!

RANSANGAN PUNCA AIR MEMBUAK BUAK...!


Jangan terperanjat disebalik air yang membuak-buak itu diransangkan oleh sesuatu dan bukannya hadir dengan sendirinya.Antara antara pemankin yang merangsang kemajuan negeri P.Pinang adalah disebabkan oleh kemurahan hati Negeri Kedah.

Sebenarnya ada rahsia yang tersembunyi dan diselindungkan yang jarang diketahui umum.Selama ini,kemajuan yang dinikmati oleh P.Pinang antaranya adalah disebabkan pemberian air secara percuma oleh Kerajaan Negeri Kedah.Tentu sekali ramai yang tidak menyangka mengapa selama ini tarif air di P.Pinang adalah antara yang termurah di Malaysia.

Kerajaan P.Pinang selama ini menggunakan air secara percuma yang diberikan oleh Kedah.Jadi semestinyalah P.Pinang mampu mengenakan caj yang minimun kepada pengguna .

"Suka saya menyebut bahawa Pahang antara negeri yang mengenakan caj yang minima dan memberikan subsidi kepada pengguna.Caj kepada pengguna air di Pahang sudah tidak dinaikan semenjak 40 tahun yang lalu." ujar Y.A.B Dato'Seri DiRaja Adnan Hj Yaakob ketika menyampaikan ucaptama di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang hari ini.

Purata tarif air untuk kegunaan domestik bagi 30 meter padu pertama bagi Negeri Pahang adalah pada kadar RM0.54 sen per meter padu berbanding dengan beberapa negeri seperti Johor RM 1.20,Selangor,Wilayah Persekutuan Putrajaya,Melaka RM 0.72 sen,Kelantan RM 0.62 sen ,Terengganu RM 0.50,P.Pinang RM 0.30sen,Perak RM 0.57 sen,Kedah RM 0.63 sen dan Negeri Sembilan RM 0.65 sen.

Ini menunjukkan tarif air di Negeri Pahang antara yang terendah berbanding negeri-negeri lain

Hasil yang dipungut oleh Pengurusan Air Pahang (PAIP) dari 1 April 2015 sehingga 31 Mac 2016 adalah sebanyak RM 163.89 juta sedangkan kos pentadbiran dan operasi RM 272.11 juta.Oleh itu defisit dianggarkan berjumlah RM 108.21 juta

Namun ianya tidak disedari oleh ramai rakyat di negeri Pahang selama ini kerajaan Pahang sanggup kehilangan hasil dan terpaksa mencari alternatif lain menampung perbelanjaan menguruskan kewangan negeri.


Monday, 31 October 2016

'SAYA WARTA 300,000 HEKTAR KAWASAN TADAHAN AIR SEBAIK DILANTIK MB PAHANG "- ADNAN YAAKOB


KUANTAN 31/10/2016 - Sumber air adalah kunci kepada kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara .Menyedari peri pentingnya sumber air pelbagai langkah menerusi dasar dan undang undang berkaitan sumber air telah dirangka untuk dilaksanakan di peringkat negeri dan persekutuan.

"Apa yang penting kini adalah untuk melaksanakan  undang-undang berkaitan sumber air melalui penguatkuasaan disamping kesedaran seluruh masyarakat samada agensi kerajaan mahupun masyarakat.Namun meletakkan kegagalan penguatkuasaan sahaja adalah tidak adil kepada agensi berkaitan kerana ini akan melemahkan moral mereka".

"Ramai tidak tahu kerana tidak disebarkan melalui media sebaik sahaja saya dilantik sebagai MB Pahang,saya telah mewartakan seluas 300,000 kawasan sebagai Hutan Simpan Kekal atau kawasan tadahan air disamping menambah buffer zon dari 500 meter kepada 1.5km dari jarak punca air"kata MB Pahang ketika ditemui pemberita selepas menyampaikan ucaptama di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016.

Dengan keluasan Negeri Pahang iaitu 3.59 juta hektar,seluas 2.07  juta hektar (57.5%) masih diliputi dengan sumber hutan.Daripada 2.07 juta hektar sumber hutan tersebut 44% atau 1.56juta hektar merupakan hutan simpan kekal,11% atau 0.$juta hektar adalan Taman Negara,suaka hidupan liar dan burung manakala 3% lagi atau 0.1 juta hektar adalah Tanah Kerajaan Berhutan.

Disamping itu juga sebanyak 2,059 batang sungai sepanjang 11,960 km telah diwartakan oleh kerajaan Negeri selain tasik-tasik utama seperti Tasik Chini Pekan,Tasik Bera daerah Bera dan Tasik Bungor Kuantan.




KERAJAAN NEGERI KOMITED MEMULIHARA SUMBER AIR


Kuantan 31/10/2016 - Kerajaan Negeri Pahang bersikap terbuka dalam menerima pandangan didalam menangani isu alam sekitar.Ini dibuktikan dengan kesedian Kerajaan Negeri Pahang menganjurkan Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang 2016 yang melibatkan segenap lapisan masyarakat antaranya Pegawai-Pegawai Kerajaan(Negeri dan Persekutuan),Pihak Berkuasa Tempatan,Badan-Badan Bukan Kerajaan,Institusi Pendidikan,Pengusaha,Wakil Penduduk Setempat dan Para Media Massa.

"Bengkel selama dua hari ini  bukan sahaja bertujuan untuk menyampaikan maklumat serta isu isu terhadap pengurusan sumber air semata-mata malahan ianya memberi peluang kepada semua pihak berkongsi pandangan dan berkongsi idea kearah memulihara serta  memperkasakan kelestarian sumber air di negeri ini".

"Dengan kehadiran lebih 1,000 orang peserta dalam bengkel ini ianya diharap dapat dimanafaatkan sepenuhnya dengan memberikan pandangan dan idea serta serta berbincang secara positif dalam memastikan sumber air di negeri dipelihara secara berterusan"

"Kita mempunya undang undang yang jelas seperti buffer zon dan sebagainya dalam menangani dan melindungi punca air tetapi apa yang mustahak ialah bagaimana kita menguatkuasakan"ujar Y.A.B DSDR MB Pahang Adnan ketika menyampaikan ucaptama Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang di Zenith Hotel Kuantan Pahang.

Pada bengkel kali ini sebanyak 4 pembentangan kertas kerja dikemukakan  antaranya :-

1.YBhg Profesor Tan Sri Dato'Sri Dr Zakri Abdul Hamid,Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air - Perspektif Global.

2.YBhg Dato'Seri Zaini Ir.Dr.Zaini bin Ujang ,Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga,Teknologi Hijau dan Air(KETTHA) bertajuk "Dasar dan Polisi Pengurusan Lestari Sumber Air Kementerian Tenaga,Teknologi Hijau dan Air

3.YH Dato Sri Azizan bin Ahmad ,Ketua Setiausaha Kementeria Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) bertajuk " dasar dan Polisi Pengurusan Lestari Sumber Air Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

4.YBrs.Profesor Dr.Maketab Bin Mohamed,Wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO) bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air -Perspektif NGO."



Selain itu perserta akan dipecahkan kepada ekonomi ,sosial dan alam sekitar dan hasilnya akan dibentangkan pada Sidang Pleno yang dipengerusikan oleh Dato'Dr Daing Nasir Ibrahim ,Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang yang juga Pengerusi Kompenan Ekonomi Sosial dan Alam sekitar sebelum rumusan serta resolusi kepada Y.A.B DSDR MB Pahang di akhir bengkel bagi Kerajaan Negeri Pahang melakukan penambahbaikan dalam usaha melestarikan sumber air.





Tuesday, 25 October 2016

MASA JADI MENTERI DIA SENDIRI DAH JAWAB KENAPA IMDB DITUBUHKAN..HUSNI HANADZLAH NYANYUK..?


Masalah pemimpin politik bila sudah menjadi mantan ada suatu syndrom yang akan menyerang dan mempengaruhi cara berfikir.Sebagai Bekas Menteri Kewangan Kedua adalah sesuatu yang ganjil apabila melibatkan sesuatu isu besar kewangan negara ada yang tercicir sebaik sahaja hilang jawatan.

Ramai yang terkejut dengan tindakan beliau mempersoalkan isu 1MDB sebagaimana dibangkitkan oleh beliau di Dewan Rakyat baru baru ini.


Jika dilihat dan di dengar serta diamati rakaman temubual diatas jelas sekali ayat yang dituturkan beliau beserta dengan gerak tubuh beliau menunjukkan keyakinan tentang jawapan yang diberikan berkaitan kenapa 1MDB ditubuhkan.

Sebagai bekas menteri sebenarnya apabila beliau mempersoalkan perihal yang melibatkan potfolio beliau pastinya sedikit keganjilan dan aneh.

Apakah beliau mahu menguji kebolehan pihak kerajaan menjawab persoalan berkaitan 1MDB khususnya Menteri Kewangan Kedua Dato Johari Abdul Ghani yang menggantikan beliau?

Apakah beliau cuba memalukan pihak kerajaan sekiranya jawapan yang diberikan nanti akan menjadi perdebatan hangat di Parlimen sebagaimana beliau berasa dimalukan sebaika sahaja diminta meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan Kedua ..?(dengar cerita ditukarkan tetapi menolak ke kementerian yang baru)

Sebagai ahli Parlimen Tambun mewakili BN,pertanyaan dari seorang yang pernah menjadi Menteri Kewangan Ke 2 berkaitan 1MDB sangat memalukan .

Beliau terlibat daalam seisi penjelasan dengan memberikan ceramah dan pidato disamping Arul Kanda kepada pegawai kerajaan,ahli parti UMNO dan segenap lapisan masyarakat melalui pelbagai medium media seperti kaca tv yang disaksikan jutaan rakyat Malaysia.

Atau mungkin penyakit Nyanyuk mantan-mantan menteri yang kehilangan jawatan seperti Anwar Ibrahim,Mahathir Mohamad ,Mukhriz Mahathir dan Muhyidin Yasin kini berjangkit kepada Husni Hanadzlah...kalau begitu elok lah memilih keluar dari UMNO dan BN dengan melepaskan jawatan sebagai ahli Parlimen Tambun...bukan apa...senang sikit nak balun tanpa segan silu..

P/S~AR pernah buat entri pasal menteri playsafe..tepat jangkaan 








TERKINI...! 6 ORANG MAUT MANGSA KEBAKARAN DIHSA JOHOR



JOHOR BAHRU, 25 Okt (Bernama) -- Enam pesakit iaitu empat perempuan dan dua lelaki maut manakala seorang lagi terselamat dalam kebakaran di tingkat dua unit rawatan rapi (ICU) selatan Hospital Sultanah Aminah (HSA) pagi ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri, Othman Abdullah berkata seramai 166 anggota bomba dan 10 jentera dikejarkan ke HSA sebaik sahaja panggilan diterima pada 8.56 pagi tadi.




"Di ICU itu ada tujuh mangsa yang memang agak kritikal keadaannya yang difahamkan oleh doktor mereka terpaksa menggunakan bantuan pernafasan dalam keadaan normal jadi pesakit-pesakit itu tidak boleh dipindahkan sekiranya tiada katil sekali," katanya.

Othman berkata bagaimanapun kebakaran tidak merebak ke tempat lain.

Sementara itu Ketua Polis daerah Johor Bahru Selatan, ACP Sulaiman Salleh berkata lima mayat dijumpai kira 11.15 pagi manakala seorang lagi sebentar tadi.

Beliau turut menasihatkan orang ramai agar tidak mempercayai sebarang maklumat yang tidak sahih mengenai kejadian itu.


Monday, 24 October 2016

MAHFUZ BEAN MAKIN BENGAP...!!!!


Ahli Parlimen Pokok Sena Mahfuz Bean memamng terkenal dengan kenyataan lawak setiap kali cuba meraih populariti dengan cuba mengupas isu yang beliau sendiri tidak arif..Untunglah PAS yang mempunya seorang YB yang mempunyai bakat untuk muncul dalam pertandingan Maharaja Lawak.

Terbaru kenyataan beliau berkenaan peruntukan yang diumumkan dalam Bajet 2017 untuk membina landasan keretapi ECRL dari Port Kelang ke Tumpat Kelanta yang menelan belanja RM 55 bilion.


Malang sekali pengundi Parlimen Pokok Sena memilih beliau sebagai wakil rakyat kerana kewarasan beliau setiap kali mempertikaikan sesuatu isu berlandaskan pemikiran beliau yang rendah ssuai dengan kelulusan SRP yang dimiliki.

Membina infrastruktur bukan boleh dibuat perbandingan berdasarkan agak-agak dan tankap muat,dengar sahaja bilion dibelanjakan terus berikan komen terkejut beruk.Jarak sejauh lebih 600 km dari Port Kelang merentasi Banjaran Titiwangsa ke Tumpat Kelantan tidak boleh disamakan membina landasan keretapi dikawasan landai dari Seremban ke Johor Bharu.

Dari sudut kejuruteraan awam mengenai pembinaan landasan keretapi ini perbezaan "alignment" atau jajaran amat berbeza antara lebuhraya dgn landasan keretapi. Ini kerana dalam merekabentuk jajaran, dua faktor utama ialah "horizontal profile" & "vertical profile" amat dititikberatkan. 

Dalam jajaran lebuhraya membenarkan selekoh tajam dan dibolehkan mempunyai kecerunan yg tinggi ( selagi dalam tolerance yg ditetapkan). Namun demikian, dalam menentukan jajaran bagi rail track, ia haruslah "mendatar", dan kalau ada kecerunan sekalipun, ia amatlah kecil. Maka faktor geografi merentasi pantai timur yang bergunung-ganang berbanding dengan NS-JB yg landai adalah amat berbeza sekali.

Mahfuz Bean cuba membandingkan dua tempat ini, memanglah seperti membandingkan antara bumi dan langit. Kita tidak perlu melakukan apa-apa kerja yg lebih-lebih, kerana kedua-dua tempat ini (NS-JB) sememangnya mendatar. 

Bagi pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yg sepanjang 620 km bermula dari Kuala Lumpur ke Kuantan, Kuala Terengganu dan berakhir di Tumpat, Kelantan.Bahagian paling kritikal ialah antara KL dgn Kuantan di mana landasan akan dibina di dalam "terowong" yang panjang merentasi Banjaran Titiwangsa. Kos pembinaan terowong adalah amat tinggi. (Mahfuz Bean pernah terfikir hal ini ?) .

Walaupun dari Kuantan ke Kuala Terengganu dan ke Tumpat dilihat agak mendatar secara keseluruhannya, tetapi ia perlu melalui kawasan tinggi rendah yg berbeza, tambahan pula secara amnya struktur tanah dari sudut geologi, sturktur tanah sebenarnya tidak stabil bagi kawasan pesisiran ini.

 Maka kerja-kerja pembinaan struktur sokongan adalah amat perlu dilakukan. Secara tidak langsung, kos semakin meningkat. Adalah agak janggal bagi seorang ahli politik yg tidak punyai pendidikan tinggi dan tiada pengetahuan dalam teknikal utk mempertikaikan sesuatu yang di luar pengetahuannya.

Nampaknya Parlimen Pokok Sena akan dikenang sebagai tempat dimana melahirkan pemimpin politik yang berbakat menjuarai Maharaja Lawak...Syabas Mahfuz Bean...!


1.2 JUTA PENJAWAT AWAM BAKAL DIBUANG KERJA JIKA DAPig MEMERINTAH..?


Bajet 2017 yang baru dibentangkan di Parlimen oleh DS Najib Razak selaku Menteri Kewangan baru-baru ini telah mendapat pelbagai respon dan antara yang menarik perhatian ialah daripada sebuah badan pemikir kerajaan P.Pinang iaitu Penang Institute yang menyarankan pengurangan saiz sektor awam bagi mengurangkan defifit belanjawan dan pelepasan bakat ke sektor swasta.


Antara lain kenyataan Penang Institute adalah seperti dibawah :-


sumber

Perlu diingatkan Penang Institute adalah sebuah badan pemikir bagi Kerajaan Pulau Pinang yang dikuasai oleh DAPig.Sudah pastinya kenyataannya adalah selari dengan hasrat dan dasar yang akan dilaksanakan oleh DAPig sekiranya mereka berjaya menubuhkan kerajaan persekutuan.



Akan ada suara-suara yang menyatakan bahawa ini adalah pandangan sempit bagaimana sebuah parti DAPig yang hanya bertanding 51 kerusi pada PRU ke 13 dan menang 38 kerusi boleh memerintah Malaysia?

Daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan pada PRU 13,BN memenangi 133 kerusi dan pakatan pembangkang di Malaysia memenangi 89 kerusi.Pembangkang cuma memerlukan 24 kerusi lagi untuk membentuk kerajaan iaitu 113 kerusi.

Sekalipun jumlah kerusi yang dimenangi oleh DAPig, 38 kerusi daripada dari 89 kerusi yang dimenangi oleh pembangkang dengan 30 kerusi dari PKR dan 21 kerusi dari PAS menunjukkan DAPig adalah parti dominan dalam pakatan pembangkang.

Dengan menguasai hampir keseluruhan kerusi parlimen yang pengundinya 60% kaum Cina,DAPig kini sudah mampu memenangi kerusi yang mempunya 50% undi Cina atau dengan lebih mudah ada dikalangan Melayu dan India yang telah condong menyokong DAPig.

Dan apa yang dilakukan oleh DAPig sekarang selain memindahkan pengundi dikawsanan yang mempunyai majoriti besar seperti Parlimen Seputeh yang mempunyai 51,000 undi majoriti ke kawasan yang mereka kalah dengan kekurangan 10% undi,kebarangkalian mereka akan menang pada PRU 14 dan ianya terbukti berlaku di Selangor.


Selain itu bagi kawasan bercampur selain meletakkan parti yang boleh dikawal oleh mereka seperti PKR dan PAN mereka cuba menonjolkan calon calon Melayu yang liberal didalam DApig mahupun sekutu mereka melalui parti PKR atau PAN terutama dikawsan bandar.

Sebagaimana yang sedang giat dijalankan oleh  Penang Institute dengan merekrut Melayu yang boleh diperalatkan demi kepentingan politik DAPig.

Penjawat awam yang kini majoriti Melayu Islam perlu melihat kedalam diri dan bertanya kedalam diri mereka apakah bentuk kerajaan yang memepertahankan kedudukan Melayu dalam pentadbiran dan relakah mereka kehilangan Putrajaya sebagai lambang sebuah kerajaan Melayu...?

Sunday, 23 October 2016

KELUAR DEWAN AKIBAT DIKECAM BUKTI KERANDUT AP PEMBANGKANG MENGECUT..!!!!


Jika dilihat daripada aksi mereka di pentas ceramah pastinya terserlah akan ketokohan ahli pembangkang melontarkan pandangan apatah lagi sambil diselangseli dengan tohmahan disamping lawak bodoh.Di pentas ceramah kebolehan berpidato merekalah juara dan kecaman serta sindiran kepada kerajaan tanpa rasa bersalah dihadapan rakyat.

Namun itu hanyalah retorik untuk mendapat populariti dan menagih simpati rakyat jika di amati kelakuan mereka sewaktu Sidang Dewan Rakyat membentangkan Bajet 2017.

Ahli parlimen pembangkang yang dipilih oleh rakyat pada PRU ke 13 yang digelar Yang Berhormat rupa-rupanya menikus dengan keluar dewan hanya kerana sindiran DS Najib Tun Razak yang membentangkan  Bajet 2017 selaku Menteri Kewangan.

Amat malang bagi mereka yang bergelar ahli politik tidak tahan menerima kecaman dan sindiran kerana hanya ikan yang mampu hidup didalam air.

Ianya umpama rencah asam garam  sebagai ahli politik yang sudah imun dengan segala macam sindiran dan kecaman,peliknya mereka mencipta alasan keluar dewan hanya kerana sindiran PM sewaktu membentangkan Bajet 2017 .


Hanya kerana perkataan 'sandiwara' yang diucapkan oleh PM,kerandut ahli pembangkang mengecut kecuali ahli PAS yang menampakkan kejantanan kekal sehingga selesai pembentangan.


Jika dah tak tahan dengan sindiran adalah lebih elok berhenti menjadi ahli politik dan mencari karier lain yang tiada unsur kecaman dan sindiran.Takkan itu pun nak ajar..heh..





KERAJAAN PAHANG IKTIRAF PERANAN DAN SUMBANGAN WANITA


Kuantan 22/10/2016- Kerajaan Negeri Pahang buat julung kalinya memperkenalkan anugerah sebagai pengiktirafan kepada kaum wanita melalui Anugerah Tokoh Wanita sempena dengan Hari Wanita dan Karnival Komuniti Perwani 1Malaysia 2016.

Sambutan penuh meriah itu diadakan di RTM Pahang Kuantan dan bersempena dengan sambutan itu pelbagai acara menarik turut diadakakan antaranya senamrobik,ceramah perdana,pameran dan penampilan istimewa Zaiton Sameon.


"Wanita diciptakan sebagai makluk yang sarat dengan kasih sayang,kasihnya sangat luas,jiwanya sangat mudah tersentuh,satu anugerah yang paling istimewa.Allah s.w.t menciptakan wanita dengan gelaran seorang ibu,dari perut ibu itu lahirlah negarawan,lahirlah jaguh dunia dan manusia-manusia hebat  dibumi ini bak kata pepatah 'Disebalik kejayaan lelaki terdapat seorang wanita dibelakangnya".

"Di Pahang YAB Menteri Besar Pahang tidak memandang wanita  sebagai perbezaan gander tetapi lebih kepada kemampuan individu didalam melaksanakan agenda pembangunan negeri samada jawatan persekutuan ataupun jawatan negeri.

"Para wanita tidak dipinggirkan malahan diberikan kepercayaan menerusi Jabatan dan agensi seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat,Jabatan Perancangan dan Desa,Pegawai Daerah dan lain lain.Pemilihan tersebut buan disebabka kouta tetapu disebabkan pencapaian dan keupayaan wanita".ujar YB Dato'Shahaniza Hj Shamsuddin,Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga,Komunikasi dan Multimedia Negeri Pahang ketika menyampaikan ucapan alu aluan.

Majlis turut diserikan dengan keberangkatan KDYTM  Tunku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Iskandariah .Baginda juga berkenan mengurniakan Anugerah Tokoh Kepimpinan Wanita Pahang kepada YH Dato'Rahmlah binti Kasim.Tokoh Kesukarelawan Wanita Pahang kepada YH Dato'Melati b Ali manakala Tokoh Wanita Kurang Upaya Wanita Pahang kepada Rosemawati bt Muhamad.

Mereka membawa pulang wang sebanyak RM 5,000 dan plug dari kerajaan negeri Pahang,kain pasang sumbangan Jakel  dan cenderahati dari Avon.


TMJ BAKAL PRESIDEN BARU FAM..?


TANDA tanya sama ada Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim akan menjadi Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang baharu semakin kuat berlegar dalam kalangan peminat dan pemerhati bola sepak tanah air.

Ia ekoran kenyataan terbaru baginda melalui laman Facebook rasmi pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT) hari ini memaklumkan baginda sedang berada di Sepanyol bagi mencari jurulatih baharu untuk skuad kebangsaan Harimau Malaysia.

“Saya di sini bukan sahaja datang kerana dijemput untuk memberi ucapan dalam persidangan ‘World Football Summit’, juga bukan sekadar untuk berjumpa dengan rakan-rakan saya di kelab Barcelona, Valencia dan juga di Madrid tetapi untuk mencari jurulatih baharu pasukan kebangsaan dari peringkat belia dan pasukan utama negara.

“Jurulatih baru ini akan terapkan polisi, disiplin dan falsafah buat pasukan kebangsaan,” kata baginda yang juga pemilik pasukan JDT hari ini.

Tunku Ismail berkata, baginda sudah sudah lama ingin membantu skuad kebangsaan tetapi tidak boleh melakukan apa-apa sebelum ini disebabkan oleh kerana pengurusan FAM sedia ada.

Tegas baginda, apabila pengurusan baharu mengambil alih FAM tahun hadapan, tiga objektif utama yang akan dilaksanakan adalah perlantikan jurulatih baharu daripada Sepanyol.

“Keduanya adalah duit hak penyiaran untuk semua pasukan dan yang ketiga memperbaiki Football Malaysia Limited Liability Partnership (FMLLP),” kata baginda.

AWASSS..! KENALI 10 PRODUK KOSMETIK BERACUN DAN MERBAHAYA


KUALA LUMPUR: Orang ramai dinasihati supaya mengelak daripada membeli dan menggunakan 10 produk kosmetik yang dikesan mengandungi racun berjadual yang tidak dibenarkan di dalam produk kosmetik.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata produk-produk kosmetik itu antaranya Melan: Off Intensive Mask, Melan: Off Cream, Afrina Night Cream, Afrina Daily Cream, Krim Herba Kemboja, Debella Nadien Glow Night Cream, Mekar Semilu Scrub Muka Mutiara BeautyvCollection dan Mekar Semilu Cream Mekarsutra.

Produk-produk kosmetik itu mengandungi asid azelaik, hidrokuinon atau tretinoin dan logam berat merkuri dan tidak lagi dibenarkan untuk dijual di Malaysia, katanya dalam satu kenyataan di sini, Sabtu.

Dr Noor Hisham berkata produk yang mengandungi asid azelaik, hidrokuinon atau tretinoin adalah produk farmaseutikal yang perlu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesional kesihatan.

Kebiasaannya hidrokuinon digunakan bagi merawat kulit yang mengalami masalah hiperpigmentasi, manakala tretinoin dan asid azelaik pula digunakan untuk mengurangkan kesan inflamasi bagi merawat masalah jerawat.

"Penggunaan hidrokuinon, asid azelaik dan/atau tretinoin tanpa mendapat nasihat kepakaran daripada profesional kesihatan dikhuatiri boleh menyebabkan kesan yang tidak diingini. Merkuri yang terkandung dalam produk kosmetik boleh menyerap masuk ke dalam badan dan menyebabkan kerosakan buah pinggang dan sistem saraf," katanya.

Dr Noor Hisham berkata notifikasi produk kosmetik terlibat telah dibatalkan dan pihak syarikat yang bertanggungjawab ke atas notifikasi produk kosmetik berkenaan diarah untuk memberhentikan penjualan/pembekalan dengan serta merta dan memanggil balik kesemua stok fizikal produk kosmetik tersebut daripada pasaran dalam tempoh 72 jam.

Katanya sesiapa yang mempunyai stok produk kosmetik tersebut dinasihatkan menghentikan penjualan, pengedaran dan penggunaan produk kosmetik tersebut dengan serta-merta.

Beliau mengingatkan penjual bahawa pemilikan produk-produk kosmetik itu melanggar Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

"Individu yang melakukan kesalahan di bawah Peraturan-Peraturan ini boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan pertama dan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan berikutnya.

"Syarikat yang melakukan kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM50,000 untuk kesalahan pertama dan denda sehingga RM100,000 untuk kesalahan berikutnya," katanya.

Orang ramai diminta menghubungi Agensi Regulatori Farmasi Negara (NPRA) di talian 03-78018496/78835537/78835532 jika mengalami kesan sampingan atau kesan buruk penggunaan produk kosmetik

SIAPAKAH MANUSIA PALING KAYA DI MALAYSIA KETIKA INI..?


Robert Kuok kekal individu paling kaya dalam Senarai Individu Terkaya Forbes Malaysia buat kali ke-11 berturut-turut, dengan aset bersih bernilai US$10 bilion.

Pengasas Kuok Group berusia 92 tahun itu masih mengekalkan kedudukannya sebagai orang paling kaya Malaysia, meskipun banyak aset individu lain di Malaysia mengalami penyusutan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Senarai penuh berkenaan boleh diperoleh menerusi www.forbes.com/malaysia, selain menerusi terbitan terkini Forbes Asia di pasaran.

Tokoh telekomunikasi, Ananda Krishnan menduduki tempat kedua, dengan kekayaan bernilai US$2.3 bilion hingga US$7.4 bilion.

Saham Maxis, unit telekomunikasi utamanya, susut ekoran cadangan kerajaan mengagihkan semula dan melelong spektrum telekomunikasi yang mencetuskan kebimbangan berlakunya perang pembidaan yang tinggi.

Operator TV berbayarnya, Astro Malaysia turut menyaksikan prestasi sahamnya terjejas, selepas Netflix memasuki negara pada Januari.

Tan Sri Quek Leng Chan kekal di tempat ketiga, walaupun aset bersihnya menyusut kepada US$300 juta, berbanding US$5.3 bilion sebelum ini.

Hong Leong Co. (Malaysia) miliki peribadinya, mempunyai kepentingan dalam sektor kewangan, hartanah dan makanan.

Berikutan pasaran saham susut 8.7 peratus dan nilai ringgit menyusut 12.6 peratus berbanding dolar US, 2016 merupakan tahun yang sukar bagi kumpulan jutawan Malaysia.

Ekonomi China yang perlahan juga menjejaskan perniagaan, manakala penurunan harga minyak dan gas dunia turut menjejaskan pendapatan berkaitan industri terbabit.

Antara yang paling teruk terjejas dalam senarai tahun ini ialah jutawan Goh Peng Ooi.

Tahun lepas, aset bersih beliau bernilai US$1.55 bilion, namun pada Ogos, sahamnya jatuh, selepas penjual jualan singkat yang tidak dikenali berkata, syarikat perisian kewangan, Silverlake Axis mengumumkann keputusan kewangan lebih tinggi berbanding kedudukan sebenarnya.

Walaupun dakwaan ini dinafikan, namun ia sudah terlambat.

Tahun ini, kekayaan Goh merosot 53 peratus kepada US$725 juta.

Hanya enam daripada 50 individu terkaya meningkat tahun ini.

Jumlah individu yang sebelum ini memiliki aset bersih berbilion dolar semakin merosot. Tahun lepas, 16 orang memiliki aset berbilion dolar, namun tahun ini hanya 12 individu.

Tan Sri Vincent Tan berada di tempat ke-17, dengan aset US$900 juta, menyertai Goh yang hilang status ‘billionaire’, manakala saudara lelaki Tan, Danny Tan Chee Sing di tempat ke-13 dengan US$975 juta.

Di tempat kesembilan, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary, dengan aset bersih bernilai separuh daripada yang dimilikinya tahun lepas, sebanyak US$1.45 bilion, susut daripada US$2.9 bilion.

Enam individu yang terkeluar daripada senarai tahun ini ialah Tan Sri Khoo Kay Peng yang memiliki kepentingan besar dalam Laura Ashley Holdings.

Pembuat sarung tangan, Kuan Kam Hon naik ke tempat ke-11, dengan aset bernilai US$1.1 bilion, menyertai senarai baru ‘billionaire’, meningkat berbanding US$120 juta tahun lepas.

Lima nama memasuki senarai tahun ini, termasuk Wong Teek Son yang juga terlibat dalam industri pembuatan sarung tangan, di tempat ke-40 dengan US$255 juta.

Berikut senarai 10 individu paling kaya di Malaysia:

1) Robert Kuok US$10 bilion
2) Ananda Krishnan US$7.4 bilion
3) Tan Sri Quek Leng Chan US$5.3 bilion
4) Tan Sri Teh Hong Piow US$4.65 bilion
5) Tan Sri Lee Shin Cheng US$4.6 bilion
6) Tan Sri Lim Kok Thay US$4.55 bilion
7) Tan Sri Yeoh Tiong Lay US$2.25 bilion
8) Tan Sri Lau Cho Kun US$1.55 bilion
9) Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary US$1.45 bilion
10) Tan Sri Surin Upatkoon US$1.15 bilion

KEJAM..!!!MAKAN MAYAT SELEPAS DIPERKOSA DAN DIBUNUH



Dua lelaki dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun selepas didapati bersalah membunuh, menetak dan makan daging seorang wanita selepas merogolnya.

Mangsa, Nadezhda Avakumova, 31, mabuk ketika lelaki berkenaan menjemputnya ke sauna sebelum mereka bergilir-gilir melakukan hubungan seks.

Mahkamah diberitahu, wanita itu dikurung dan kemudian dikelar di leher selepas dia mengugut kedua lelaki untuk membuat laporan terhadap perlakuan rogol yang dilakukan kepadanya.

Selepas membunuh wanita itu, mereka menetak dan masak daging tubuh mangsa dan menghidangkan kepada rakan mereka yang lain dalam sebuah parti.

Kedua tertuduh ialah Kirill Nemykin dan Sergey Metlyayev, dari bandar Novokuznetsk di Siberia, Rusia.

Mangsa memberitahu lelaki berkenaan, dia tidak sedar apa yang berlaku ketika mereka melakukan hubungan seks dengannya kerana mabuk dan memberi amaran kepada kedua mereka untuk melaporkan kejadian tersebut kepada polis.

Berang dengan ugutan tersebut, mereka mengunci wanita itu di sebuah bilik bawah tanah di rumah salah seorang lelaki tersebut.

Lapor media tempatan, tertuduh Kiril Nemykin mengambil pisau dari meja, membuka bilik kurungan dan terus mengelar leher mangsa selepas wanita itu menjerit dan meminta pertolongan.

Mangsa meninggal dunia serta merta.

Pembantu pendakwa raya daerah Ordzhonikidze, Yana Prodchenko, Nemykin dan Metlyayev membawa mayat tersebut ke teres rumah.

“Metlyayev mengambil kapak dan mula memotong badan menjadi kepingan.

“Metlyayev mula makan daging manusia dan menawarkan kepada semua orang yang hadir ke parti di kediaman mereka untuk mencubanya,” katanya dipetik Mirror.uk.

Mayat wanita itu kemudian dibungkus dalam beg plastik dan dibuang dalam tong di hujung jalan dan kembali meneruskan parti.

Insiden ngeri itu berlaku pada tahun 2014 dan mengambil masa dua tahun untuk perbicaraan mahkamah.

Kedua-dua lelaki berkenaan mengaku bersalah membunuh wanita itu dan dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...