ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
1.2 JUTA PENJAWAT AWAM BAKAL DIBUANG KERJA JIKA DAPig MEMERINTAH..? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 24 October 2016

1.2 JUTA PENJAWAT AWAM BAKAL DIBUANG KERJA JIKA DAPig MEMERINTAH..?


Bajet 2017 yang baru dibentangkan di Parlimen oleh DS Najib Razak selaku Menteri Kewangan baru-baru ini telah mendapat pelbagai respon dan antara yang menarik perhatian ialah daripada sebuah badan pemikir kerajaan P.Pinang iaitu Penang Institute yang menyarankan pengurangan saiz sektor awam bagi mengurangkan defifit belanjawan dan pelepasan bakat ke sektor swasta.


Antara lain kenyataan Penang Institute adalah seperti dibawah :-


sumber

Perlu diingatkan Penang Institute adalah sebuah badan pemikir bagi Kerajaan Pulau Pinang yang dikuasai oleh DAPig.Sudah pastinya kenyataannya adalah selari dengan hasrat dan dasar yang akan dilaksanakan oleh DAPig sekiranya mereka berjaya menubuhkan kerajaan persekutuan.



Akan ada suara-suara yang menyatakan bahawa ini adalah pandangan sempit bagaimana sebuah parti DAPig yang hanya bertanding 51 kerusi pada PRU ke 13 dan menang 38 kerusi boleh memerintah Malaysia?

Daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan pada PRU 13,BN memenangi 133 kerusi dan pakatan pembangkang di Malaysia memenangi 89 kerusi.Pembangkang cuma memerlukan 24 kerusi lagi untuk membentuk kerajaan iaitu 113 kerusi.

Sekalipun jumlah kerusi yang dimenangi oleh DAPig, 38 kerusi daripada dari 89 kerusi yang dimenangi oleh pembangkang dengan 30 kerusi dari PKR dan 21 kerusi dari PAS menunjukkan DAPig adalah parti dominan dalam pakatan pembangkang.

Dengan menguasai hampir keseluruhan kerusi parlimen yang pengundinya 60% kaum Cina,DAPig kini sudah mampu memenangi kerusi yang mempunya 50% undi Cina atau dengan lebih mudah ada dikalangan Melayu dan India yang telah condong menyokong DAPig.

Dan apa yang dilakukan oleh DAPig sekarang selain memindahkan pengundi dikawsanan yang mempunyai majoriti besar seperti Parlimen Seputeh yang mempunyai 51,000 undi majoriti ke kawasan yang mereka kalah dengan kekurangan 10% undi,kebarangkalian mereka akan menang pada PRU 14 dan ianya terbukti berlaku di Selangor.


Selain itu bagi kawasan bercampur selain meletakkan parti yang boleh dikawal oleh mereka seperti PKR dan PAN mereka cuba menonjolkan calon calon Melayu yang liberal didalam DApig mahupun sekutu mereka melalui parti PKR atau PAN terutama dikawsan bandar.

Sebagaimana yang sedang giat dijalankan oleh  Penang Institute dengan merekrut Melayu yang boleh diperalatkan demi kepentingan politik DAPig.

Penjawat awam yang kini majoriti Melayu Islam perlu melihat kedalam diri dan bertanya kedalam diri mereka apakah bentuk kerajaan yang memepertahankan kedudukan Melayu dalam pentadbiran dan relakah mereka kehilangan Putrajaya sebagai lambang sebuah kerajaan Melayu...?

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...