ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
POLITIK PINTAR DAN POLITIK BONGOK | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 3 November 2017

POLITIK PINTAR DAN POLITIK BONGOK




Ramai dikalangan kita bosan dengan cerita politik kerana ianya berat untuk difikir. Rakyat Malaysia memang begitu kerana kecenderungan mengambil jalan mudah, ringkas dan praktikal. Jika perut menyanyi kelaparan seboleh bolehnya beli makanan bungkus atau makan di kedai atau warung. Memasak 
sendiri di rumah sekali sekala. Tetapi pelik juga KFC, McDonald dan kedai makanan segera yang lain tumbuh bagai cendawan selepas guntur di langit takkala Malaysia dikatakan menuju bangkrup. 

Sudah agak lama saya tidak menulis secara konsisten tentang pandangan dan apa yang bermain di benak fikiran isu isu politik. Namun perkembangan mutakhir ini membuatkan jejari saya semakin gatal untuk menari nari di atas keyboard dengan irama yang lebih brutal.

Semalam saya terbaca komen netizen (budak wechatt agaknya) di dalam sebuah portal pembangkang TipuKini. Ehh..kalau saya tidak suka portal TipuKini kenapa baca juga. Bila pula membaca suatu kesalahan ? Mempercayai bulat bulat tanpa di perhalusi kebenaran antara kisah sahih dan propaganda itu sebenarnya meletakkan di mana taraf pemikiran kita.

Sekalipun ramai yang terpelajar tetapi jika berita palsu yang diulang ulang berkali kali ianya akan di percayai benar.Berita separuh masak dianggap seperti telor separuh masak menjadi sarapan minda dan jiwa.



Berbalik kisah budak we chatt yang membuat komentar di portal pembangkang TipuKini berkali kali mengeluarkan parti UMNO dengan 'Umnongok'. Betapa amannya Malaysia tanpa 'Umnongok' dan DS Najib digelar dengan Najis. Saya tidak sampai hati mahu print screen apa yang beliau tulis biarlah saya hanya mengulas di sini.

Saya geleng geleng kepala membaca setelah saya periksa profail facebook beliau adalah seorang pelatih di Pahang Skill Development Centre (PSDC). Kedangkalan beliau memahami apa itu politik yang diputarbelitkan dengan propaganda pembangkang melalui Tipukini.

Betapa bongoknya sebuah parti yang digelar 'Umnongok' , hanya Pahang sebuah negeri di Pantai Timur yang gagal di tawan pembangkang semenjak 1959. Kelantan dan Terengganu mempunyai sejarah kejatuhan parti UMNO tetapi tidak bagi negeri Pahang. Tetapi Terengganu cepat bangkit dari kekeliruan dan kembali kepada pemerintahan UMNO.

Sayang seribu sekali sayang budak wee chatt yang menuntut di Pahang Skill Development Centre tidak menyedari bahawa kewujudan isntitusi pendidikan kemahiran itu adalah idea 'kebongokan' 3 pihak iaitu Kerajaan Persekutuan ,Kerajaan Negeri Pahang dan Swasta. Beliau mungkin tidak menyedari bahawa kecerdikan beliau tidak melayakkan beliau untuk melanjutkan pelajaran ke IPTA sebaliknya hanya layak mengambil kursus kemahiran .

Kerajaan Pahang yang yang diterajui UMNOlah(yang beliau kata Umnongok) yang memberikan peluang pendidikan kepada beliau supaya dapat membezakan apa erti bongok tetapi jika beliau terus memilih untuk terus bongok, apakan daya kerana pembangkang memang sukakan mereka yang berfikiran seperti beliau.

Melalui Yayasan Pahang yang telah pun membelanjakan lebih  RM1,000.00 juta dalam bidang bidang pendidikan melalui bantuan kecemerlangan akademik,biasiswa dan pinjaman bagi memastikan tiada anak Pahang tercicir dalam meneruskan pembelajaran. Sebanyak lebih RM 80 juta setahun dibelanjakan dalam bidang pendidikan .Malangya jika masih ada pelajar yang tidak tahu mengenang di untung dengan melabel pemimpin UMNO dengan pelbagai tuduhan jelaslah mereka mudah termakan dengan dakyah pembangkang. 

Pembangkang selama ini tidak berbuat apa apa selain merosakkan pemikiran anak muda.Politik pintar UMNO melahirkan generasi berpendidikan bagi memastikan anak bangsa dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa yang lebih maju.Manakala politik bongok pembangkang meracuni pemikiran anak muda menjadi bongok seperti mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...