ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
KOLEJ KOMUNITI MARAN AGEN PERUBAHAN MASYARAKAT | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 8 November 2017

KOLEJ KOMUNITI MARAN AGEN PERUBAHAN MASYARAKAT


8/11/2017 Maran - Perubahan pemikiran dan cara hidup masyarakat sekitar Maran akan berubah dengan terbinanya Kolej Komuniti Maran yang bakal melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran vokasional dan teknik. Kolej Komuniti Maran merupakan Kolej Komuniti yang ke 94 di negara ini menawarkan kursus kursus yang diperlukan bukan sahaja bagi golongan muda tetapi segenap lapisan masyarakat melalui kusus jangka pendek.

"Kolej Komuniti akan menjadi "game changer" atau pemankin perubahan kerena ia perlu peka kepada perkembangan industri . Diperingkat kemahiran asas kolej komuniti boleh memainkan peranan mereka amat rapat dengan masyarakat melalui kursus jangka pendek yang sesuai tidak kira lapisan umur dan mereka akan diberi sijil. Keseluruhannya penglibatan mereka akan membawa perubahan kepada masyarakat dan tidak tertumpu kepada orang muda sahaja".

"Bagi tujuan itu seramai 300 orang pensyarah kolej komuniti akan diberikan latihan Neuro Lingusitic Programing (NLP) yang menekankan cara berfikir untuk melakukan perubahan. Latihan NLP akan dimulakan akhir bulan ini dan akan diselaskan empat bulan dari sekarang.Program ini akan di perluaskan dengan penglibatan 3,000 pensyarah Kolej Komuniti yang ada di seluruh negara supaya mereka tidak takut menghadapi cabaran seterusnya melakukan perubahan dalam kehidupan masyarakat secara keseluruhan", kata YB Menteri Pengajian Tinggi Malaysia Dato Seri Idris Jusoh ketika merasmikan Kolej Komuniti Maran di sini. Turut hadir YB Dato Sri Ismail Mutalib Ahli Parlimen Maran, YB Dato Shahaniza Hj Shamsuddin Exco Kerajaan Negeri ADUN Kuala Sentul, YB Arifin Ismail ADUN Chenor  dan YB Nurhidayah Shahaimi ADUN Luit.

Dalam ucapannya, YB Dato Seri Idris Jusoh menegaskan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) 2015 - 20125 , TEVT memberikan penekanan kepada Pendidikan Vokasional yang membantu pelajar membuat persedian kerjaya yang memerlukan kepakaran dalam bidang bidang tertentu. Kerjaya ini merangkumi kemahiran teknikal atau vokasional. Menurut beliau dalam menghadapai Revolusi Perindustria Keempat (4.0), langkah Malaysia melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan menghadapi cabaran revolusi ialah satu tindakan kehadapan dan tindakan itu sangat baik bukan sahaja baik untuk masa hadapan tetapi juga keperluan semasa.

Buat masa kini lepasan Kolej Komuniti berada dalam kapasiti 97 peratus kebolehpasaran pekerjaan dan ini menunjukkan ia berjaya memenuhu pasaran tenaga kerja di negara ini.Turut hadir di majlis tersebut Ketua Pengarah Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti Prof. Datuk Dr. Mohd Ismail Abdul Aziz. Di samping itu, pelbagai aktiviti dadakan antaranya servis format komputer dan laptope percuma, kursus pendek felt craft, dekorasi akuarium, arrangement flower,asas servis motosikal,jahitan key chain felt, felt kreatif, fruit carving, table setting, penghasilan coklat, hiasan cup cake dan henna tangan. Turut diadakan demo kualiti air ternakan ikan dan penghasilan nugget ikan,chocolate truffle,pembenihan ikan, dam aji perniaagaan, alternator tester kit dan coffe art.



Idris Jusoh ketika merasmikan plak perasmian Kolej Komuniti
Maran

Idris Jusoh menyampaikan sijil kursus jangka pendek
kepada peserta kursus



















1 comment:

  1. HARI BAIKKU PEKERJAAN LPOH MALAYSIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
    ,
    Nama saya Abdullah Saya dari bandar Kuching saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
    Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...