ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
PROGRAM KENALI PANTAI TIMUR DEDAH BUDAYA MELAYU KEPADA PELAJAR GERMAN | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 15 November 2017

PROGRAM KENALI PANTAI TIMUR DEDAH BUDAYA MELAYU KEPADA PELAJAR GERMAN


15/11/2017 MARAN - Keunikan budaya Melayu yang ada hari ini dirasai oleh sekumpulan pelajar dari German yang berpeluang merasai pengalaman tersebut. Mereka yang di datangkan khas dengan kerjasama UKM melalui program pertukaran pelajar dalam program yang di kenali sebagai Ekplorasi Jengka Pantai Timur 3.0. Program yang menyaksikan mereka ini akan tinggal bersama keluarga angkat Melayu selama dua hari tiga malam di samping didedahkan dengan budaya dan kehidupan masyarakat kampung.

Seramai 40 mahasiswa kejuruteraan dari German ini telah berkampung di Felda Jeengka 3 Maran Pahang dan kehadiran mereka telah disambut oleh YB Dato'Shahaniza Shamsuddin Exco Kerajaan Negeri yang juga ADUN Kuala Sentul serta penduduk kampung di Dewan JKK Felda Jengka 3 Maran Pahang. Mereka turut diiringi oleh mahasiswa Melayu dari UKM sebagai jurubahasa bagi memudahkan komunikasi antara mereka dan keluarga angkat selama mereka ditempatkan diFelda Jengka 3.

Dalam ucapan alu aluan sewaktu majlis menyerahkan pelajar dari German kepada keluarga angkat YB Dato'Shahaniza Shamsuddin berharap kesemua peserta akan dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan masyarakat FELDA . Mereka sebenarnya beruntung kerana masyarakat FELDA di sebenarnya mempunyai ciri ciri masyarakat Melayu di Malaysia memandangkan kebanyakan mereka berasal dari negeri seluruh Malaysia dan bukan sahaja Pahang. Kawasan FELDA akan mendedahkan mereka kepada dialek, makanan, dan budaya berbeza dari negeri berbeza yang berada di tanah FELDA.

Bagi mendedahkan mereka dengan budaya Melayu pelbagai aktiviti di adakan sepanjang Ekplorasi Jengka Pantai Timur 3.0 seperti Majlis Perkahwinan dengan  mereka sendiri sebagai mempelai, lawatan ke kilang sawit, gotong royong, sukaneka dan malam budaya. Disamping itu juga mereka juga di bawa ke tempat tempat menarik didalam DUN Kuala Sentul seperti Lubuk Yu dan Lubuk Ujid bagi memperkenalkan kawasan pelancungan dalam usaha mempromosikan Tahun Melawat Pahang 2017.

Turut serta sewaktu majlis penyerahan mahasiswa kepada keluarga angkat mereka ialah Dr Mohd Fais Mansor Penyelaras UKM-UDE Merangkap Penasihat Program,Dr. Mohd Khairul Azhar Mohd Sulaiman Penasihat Program Bersama Ekplorasi Jengka Pantai Timur, Pengurus Felda Jengka 3 En Razian b Hashim dan Pengerusi Felda Jengka 3 En Hj Mat Sulaiman Harun.
Peserta program bersama bapa angkat selepas majlis
perkahwinan olok olok

dari kiri pasangan Imran dan Kaota serta pasangan
Caroline dan John

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...