ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
100 Sebatan Kepada Pelaku Homoseksual | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 22 September 2014

100 Sebatan Kepada Pelaku Homoseksual

KIRI-KIRA 1,000 orang berkumpul bagi menyaksikan hukuman sebatan yang dijalankan di hadapan sebuah masjid di sini, selepas solat Jumaat, kelmarin. - REUTERS

BANDA ACEH 20 Sept. - Wilayah Aceh mengusulkan agar pelaku homoseksual dikenakan hukuman sebat sebanyak 100 kali.

Undang-undang kecil itu akan dikemukakan kepada Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Aceh Isnin ini dan dijangka diluluskan sebulat suara.

Pemimpin dari Parti Aceh yang bertanggungjawab mendraf undang-undang itu, Ramli Sulaiman berkata, usul tersebut dijangka mendapat sokongan majoriti anggota DPR.

"Kami telah mengkaji pelaksanaan undang-undang syariah di negara seperti Arab Saudi, Brunei dan Jordan. Kami gembira dengan draf ini," katanya hari ini.

Rang undang-undang berkenaan mengharamkan perlakuan homoseksual dan turut tertakluk kepada penganut bukan Islam.

Selain sebatan, pesalah juga boleh dikenakan denda atau hukuman penjara.

Draf undang-undang syriah berkenaan merupakan susulan daripada beberapa undang-undang Islam yang sudah diguna pakai di wilayah ini seperti melarang pengambilan arak, berjudi selain menyentuh dan mencium wanita bukan muhrim.

Sebatan dengan menggunakan rotan nipis sudah menjadi satu kelaziman di Aceh dan hukuman berkenaan dikenakan bukan untuk menyakitkan pelaku, tetapi lebih kepada memberi pengajaran kepada mereka.

Semalam, pihak berkuasa Banda Aceh bertindak menjatuhkan hukuman rotan ke atas lapan orang lelaki di hadapan orang ramai, selepas mereka didapati bersalah terlibat dengan judi.

Kesemua mereka ditahan dalam satu operasi pada Julai lalu.

Ketika ditahan, polis turut merampas wang tunai sejumlah 1.5 juta rupiah (RM403). - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...