ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
BENARKAH KITA AKAN LEBIH GEMBIRA TANPA FACEBOOK..? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 16 November 2015

BENARKAH KITA AKAN LEBIH GEMBIRA TANPA FACEBOOK..?


DI ZAMAN ini, Facebook merupakan laman kedua paling popular penggunaannya di Internet selepas Google dan YouTube.

Pengguna Facebook bertambah dari hari ke hari dan terkini, dikatakan mencecah lebih 1 bilion pengguna aktif setiap hari.

Di sinilah segala aktiviti memuat naik gambar, menulis apa yang terbuku di hati, berkongsi berita viral dan platform atas talian dijalankan.

Namun tidak semua perkara yang dikongsikan pengguna adalah baik.

Pelbagai berita palsu yang menimbulkan kemarahan serta komen yang boleh membuatkan putusnya persahabatan turut boleh dilihat di Facebook.

Namun kajian terkini menunjukkan, anda akan lebih gembira sekiranya berhenti melayari Facebook!

Menurut portal Amanz.net, kajian dilakukan oleh Happiness Research Institute yang berpangkalan di Copenhagen, Denmark.

Seramai 1095 peserta yang mengaku melayari Facebook setiap hari mengambil bahagian dalam kajian ini dan mereka dibahagikan kepada dua kumpulan.

Kumpulan A diarahkan supaya berhenti melayari Facebook selama seminggu sementara kumpulan B boleh melayarinya seperti biasa.

Selepas seminggu peserta akan disoal mengenai tahap kegembiraan mereka, di mana sebanyak 88% peserta kumpulan A mengaku diri mereka lebih gembira.

Bagaimanapun hanya 81% peserta kumpulan B mengaku diri mereka gembira. 55% daripada mereka juga didapati lebih tertekan serta mudah marah berbanding kumpulan yang tidak melayari Facebook.

Di samping itu kadar interaksi sosial, menyertai aktiviti riadah dan keluar dari rumah di kalangan respondan kumpulan A juga didapati lebih tinggi.

Keputusan kajian ini sebenarnya tidak mengejutkan kerana daripada pengalaman penulis sendiri ketika tidak mengaktifkan Facebook dalam jangka masa yang panjang, memang diakui hidup terasa lebih gembira.

Bukanlah membenci media sosial, sebaliknya kita harus sedari bahawa kehidupan peribadi tidak perlu dikongsi 24/7 dan sebenarnya tiada keperluan pun untuk ambil tahu kehidupan peribadi ‘kawan-kawan’ Facebook anda.

Kawan sebenar ialah mereka yang menelefon untuk bertanya khabar, makan semeja ketika lapar dan tidak menekan LIKE pada status yang menyedihkan.

Maka jika anda mahu lebih gembira, kurangkan media sosial dan tambahkan bersosial.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...