ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
PEMIMPIN DAP P.PINANG SOKONG USUL UMNO LETAK JAWATAN,SUKARELA ATAU DIPAKSA..? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 25 November 2015

PEMIMPIN DAP P.PINANG SOKONG USUL UMNO LETAK JAWATAN,SUKARELA ATAU DIPAKSA..?



Hanya kerana menyokong usul yang dibawa oleh UMNO pemimpin DAP P.Pinang Teh Yee Cheu ADUN Tanjung Bungah terpaksa meletakkan jawatan sebagai Setiausha Organisasi DAP.Dimanakah letaknya maruah parti yang kononnya melabel diri mereka sebagai pejuang demokrasi no wahid di Malaysia sesuai dengan nama Democratic Action Party.Hanya kerana bersuara..

Sebagai aktivis alam sekitar beliau tentunya tiak mahu menggadaikan prinsip hanya kerana politik lantaran menyokong undi usul yang dibuat oleh mengenai penambakan laut itu difailkan oleh Muhammad Farid Saad (BN - Pulau Betong) yang mahu kerajaan negeri menjalankan kajian menyeluruh, mengadakan rundingan awam, dan membatalkan projek-projek baru yang belum diluluskan dan tidak memberi manfaat kepada rakyat pada 20 Nov lalu di Sidang DUN P.Pinang.

Sokongan ADUN DAP itu kepada ususl yang di bawa oleh pemimpin UMNO bukan sekadar satu tamparan kepada Lim Guan Eng tetapi hidungnya pasti berdarah dengan sikap berkecuali 5 ADUN PKRang tidak mengundi iaitu Ong Chin Wen (Bukit Tengah), Cheah Kah Peng (Kebun Bunga), Lee Khai Loon (Machang Bubuk), Dr T Jayabalan (Batu Uban) dan Dr Norlela Ariffin (Penanti).

Usul ini ditolak selepas gagal mendapat sokongan majoriti. Hanya 10 Adun menyokongnya – 9 daripada BN dan seorang daripada DAP, manakala 23 dari Pakatan Harapan menentangnya. 

Namun ada keberangkalin perletakan jawatan oleh Teh Yee Cheu dalam parti mungkin kerana menjangkakan beliau akan menerima tindakan displin apabila Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang Jagdeep Singh Deo semalam menuntut Teh memohon maaf dan mengatakan ia boleh dijadikan faktor rayuan dalam hukuman terhadapnya.

Jelas menunjukkan bahawa kerajaan pimpinan DAP tidak akan membenarkan pandangan peribadi yang bertentangan dengan pendirian parti sekalipun melibatkan kepentingan orang ramai.

Pemimpin yang mengkritik atau mempunyai pandangan yang berbeza dengan Lim Guan Eng pastinya akan dipeti sejuk bekukan .

Selain itu pelbagai tuduhan yang dilemparkan oleh Lim Guan Eng melalui sokongan oleh Teh Yee Cheu ini merupakan agenda untuk merampas kuasa Timbalan Ketua Menteri P.Pinang yang turut mendapat sokongan 5 ADUN PKR yang berkecuali.

Budaya penafian yang di amalkan oleh DAP sekalipun menemplak parti lain yang tidak mengakui kesilapan dengan meletakkan kisah penambakan dan kelulusan penambakan laut itu telah diluluskan oleh kerajaan BN yang terdahulu.

Rakyat sekali lagi menjadi mangsa permainan politik Lim Guan Eng yang sebenarnya telah berkuasa selama dua penggal di P.Pinang.Sebagai sebuah kerajaan DAP yang berkuasa beliau mempunyai kuasa untuk membatalkan apa sahaja perjanjian yang difikirkan merugikan rakyat apatah lagi dikatakan projek penambakan laut tersebut bakal mengakibatkan 300 nelayan akan kehilangan punca pendapatan

Kenapa Kerajaan Negeri DAP P.Pinang perlu risau soal pampasan yang perlu dibayar kepada pemaju sekiranya ianya perjanjian yang dibuat oleh kerajaan BN,biarlah pemaju menuntut dari kerajaan BN yang didakwa akan terpaksa membayar 1 billion jika perjanjian projek penambakan laut itu dibatalkan.

Demokrasi ala DAP hanya untuk anak beranak Dinasti Lim...jika kerajaan DAP P.Pinang merasakan mereka tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan ada lebih baik bubarkan Dewan P.Pinang...buat apa jadi kerajaan yang tiada kuasa...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...