ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
HANYA 3 DARI 14 MP PAS TOLAK BAJET 2016,TKO BUAT PEMBANGKANG | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Tuesday 17 November 2015

HANYA 3 DARI 14 MP PAS TOLAK BAJET 2016,TKO BUAT PEMBANGKANG


Bajet 2016 yang di luluskan pada bacaan kedua di Parlimen semalam memberikan gambaran sebenar senario politik pakatan pembangkang di Malaysia.Jika selama ini PKR mendabik dada dengan mengatakan bahawa belum pernah terjadi dalam sejarah politik di Malaysia kejayaan menyatukan 3 buat parti utama pembangkang iaitu DAP-PKR-PAS.

Di era 1990an Tengku Razaleigh Hamzah merangka penyatuan secara holistik agenda dan dasar diikuti dengan perlaksanaan melalui Semangat 46 ternyata menemui jalan buntu yang mengakibatkan pembubaran Gagasan Rakyat dan Angkatan Perpaduan Ummah akhirnya.

Bibit bibit kehancuran pembangkang nampaknya jelas kelihatan dan bukan berbalam-balam lagi.Sewaktu pengundian Bajet 2016 terdengar suara ahli DAP Anthony Loke yang mahukan undi belah bagi menandakan mereka mengenal siapakah diantara mereka dikalangan pembangkang dan siapakah dikalangan ahli kerajaan yang menolak Bajet 2016.

Dengan undian akhirnya berpihak kepada Kerajaan 128-74 ada dua perkaara yang dapat dilihat pertamanya iaitu perpecahan kesatuan pembangkang yang gagal mencapai kata sepakat sekalipun berjuang atas dasar bersama Pakatan Pembangkang.

Daripada 14 MP PAS hanya tiga orang yang menolak Bajet 2016 iaitu MP Pokok Sena Mahfuz Omar,Ahmad Baihaki Atiqullah (Kubang Kerian) dan Datuk Nik Mazian Nik Mohamad (Pasir Puteh).

Sementara itu, enam Anggota Parlimen dari PAS mengambil keputusan berkecuali iaitu Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu), Nik Mohd Abduh Nik Aziz (PAS-Pasir Mas), Nasaruddin Hassan (PAS-Temerloh), Idris Ahmad (PAS-Bukit Gantang), Marzuki Shaari (PAS-Bachok) dan Dr Izani Hussin (PAS-Pengkalan Chepa).

Ini bermakna 5 orang MP PAS tidak hadir mengundi termasuk Presiden PAS Hj Hadi Awang.

Perkara yang kedua yang dapat dianalisa dengan mudah ialah sokongan di kalangan MP Kerajaan nampaknya sebulat suara menyokong Bajet 2016 berbeza dengan persepsi sebelum ini yang meramalkan Dato'Seri Najib Tun Razak akan berhadapan jalan sukar bagi meluluskan Bajet 2016 .

128-74....suatu pukulan TKO buat pembangkang...
.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...