ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
TONY PUAKA SELAR BAJET 2017 BERI MANAFAAT PENJAWAT AWAM | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Saturday 22 October 2016

TONY PUAKA SELAR BAJET 2017 BERI MANAFAAT PENJAWAT AWAM


Bagaimanakah agaknya  nasib penjawat awam yang majoritinya adalah dikalangan masyarakat Melayu jika pihak pembangkang dapat memerintah negara jika sikap DAP khususnya yang tidak senang dengan kemudahan dan penghargaan dari kerajaan BN dalam pembentangan bajet 2017.

Tony Puaka dalam satu kenyataannya dalam Meloyakini "

Peningkatan saiz perkhidmatan awam telah menyaksikan bayaran "emolumen" bagi 2016 meningkat sebanyak RM3.8 bilion kepada RM73.9 bilion walaupun perbelanjaan operasi berkurangan sebanyak RM8 bilion.

Bagi tahun 2017, kerajaan mengunjurkan bayaran emolumen akan meningkat sekurang-kurangnya RM3.6 bilion.

Dalam pada itu, bayaran untuk pencen dan persaraan pula akan meningkat dengan ketara daripada RM19.0 bilion pada 2016 kepada RM21.8 bilion pada tahun 2017".


Secara mudahnya kenapa si Tony Puaka ni sering mempertikaikan setiap kali bajet yang dibentangkan bagi penjawat awam apatah lagi jika ada pertambahan peruntukkan untuk keperluan dan keselesaan pasti mendapat reaksi negatif beliau.

Sikap kurang senang Tony Puaka yang juga dengan penjawat awam Pada1 November 2011,pernah sebut dalam akhbar Sin Chew Daily, mukasurat 9 mengenai cadangannya hendak kurangkan penjawat awam di Malaysia.

DAP dikatakan berhasrat untuk mengecilkan saiz penjawat awam sebanyak 1% dan jika dikira seramai 1,6 juta sekiranya memerintah bermakna lebih kurang 16,000 penjawat bakal kehilangan pekerjaan dan sudah pastinya melibatkan ramai diantaranya berbangsa Melayu.

Di saat kerajaan secara berperingkat cuba membuka peluang pekerjaan kepada graduan Melayu mengisis kekosongan atau perjawatan baru sebaliknya DAP pula mengambil pendekatan sebaliknya.

Bersediakah orang Melayu khususnya yang mempunya kuasa politik dan menguasai Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) A,B,C mahupun TURUS meletakkan ramai dikalangan Melayu membiarkan golongan seperti Tony Puaka dan DAP yang menguasai Pakatan Harapan menghakis apa yang dimiliki dan diwarisi.?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...