ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
MAHFUZ BEAN MAKIN BENGAP...!!!! | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 24 October 2016

MAHFUZ BEAN MAKIN BENGAP...!!!!


Ahli Parlimen Pokok Sena Mahfuz Bean memamng terkenal dengan kenyataan lawak setiap kali cuba meraih populariti dengan cuba mengupas isu yang beliau sendiri tidak arif..Untunglah PAS yang mempunya seorang YB yang mempunyai bakat untuk muncul dalam pertandingan Maharaja Lawak.

Terbaru kenyataan beliau berkenaan peruntukan yang diumumkan dalam Bajet 2017 untuk membina landasan keretapi ECRL dari Port Kelang ke Tumpat Kelanta yang menelan belanja RM 55 bilion.


Malang sekali pengundi Parlimen Pokok Sena memilih beliau sebagai wakil rakyat kerana kewarasan beliau setiap kali mempertikaikan sesuatu isu berlandaskan pemikiran beliau yang rendah ssuai dengan kelulusan SRP yang dimiliki.

Membina infrastruktur bukan boleh dibuat perbandingan berdasarkan agak-agak dan tankap muat,dengar sahaja bilion dibelanjakan terus berikan komen terkejut beruk.Jarak sejauh lebih 600 km dari Port Kelang merentasi Banjaran Titiwangsa ke Tumpat Kelantan tidak boleh disamakan membina landasan keretapi dikawasan landai dari Seremban ke Johor Bharu.

Dari sudut kejuruteraan awam mengenai pembinaan landasan keretapi ini perbezaan "alignment" atau jajaran amat berbeza antara lebuhraya dgn landasan keretapi. Ini kerana dalam merekabentuk jajaran, dua faktor utama ialah "horizontal profile" & "vertical profile" amat dititikberatkan. 

Dalam jajaran lebuhraya membenarkan selekoh tajam dan dibolehkan mempunyai kecerunan yg tinggi ( selagi dalam tolerance yg ditetapkan). Namun demikian, dalam menentukan jajaran bagi rail track, ia haruslah "mendatar", dan kalau ada kecerunan sekalipun, ia amatlah kecil. Maka faktor geografi merentasi pantai timur yang bergunung-ganang berbanding dengan NS-JB yg landai adalah amat berbeza sekali.

Mahfuz Bean cuba membandingkan dua tempat ini, memanglah seperti membandingkan antara bumi dan langit. Kita tidak perlu melakukan apa-apa kerja yg lebih-lebih, kerana kedua-dua tempat ini (NS-JB) sememangnya mendatar. 

Bagi pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yg sepanjang 620 km bermula dari Kuala Lumpur ke Kuantan, Kuala Terengganu dan berakhir di Tumpat, Kelantan.Bahagian paling kritikal ialah antara KL dgn Kuantan di mana landasan akan dibina di dalam "terowong" yang panjang merentasi Banjaran Titiwangsa. Kos pembinaan terowong adalah amat tinggi. (Mahfuz Bean pernah terfikir hal ini ?) .

Walaupun dari Kuantan ke Kuala Terengganu dan ke Tumpat dilihat agak mendatar secara keseluruhannya, tetapi ia perlu melalui kawasan tinggi rendah yg berbeza, tambahan pula secara amnya struktur tanah dari sudut geologi, sturktur tanah sebenarnya tidak stabil bagi kawasan pesisiran ini.

 Maka kerja-kerja pembinaan struktur sokongan adalah amat perlu dilakukan. Secara tidak langsung, kos semakin meningkat. Adalah agak janggal bagi seorang ahli politik yg tidak punyai pendidikan tinggi dan tiada pengetahuan dalam teknikal utk mempertikaikan sesuatu yang di luar pengetahuannya.

Nampaknya Parlimen Pokok Sena akan dikenang sebagai tempat dimana melahirkan pemimpin politik yang berbakat menjuarai Maharaja Lawak...Syabas Mahfuz Bean...!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...