ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
BILA ELIZABETH MELECET..AIR DAH KERING? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Tuesday 1 November 2016

BILA ELIZABETH MELECET..AIR DAH KERING?


Bila dah dimamah usia dan memasuki alam monopous begitulah seharusnya menerima kenyataan yang segala yang indah hanyalah khayalan dan imaginasi sahaja.Bagaimana manusia harus menongkah arus kerana pasti akan melalui zaman yang tidak mengasyikkan lagi sebagai ahli politik.

Selangor yang sedang bergelut dengan krisis air kini sedang menyaksikan kerajaan dibawah pimpinan Azmin Ali terpaksa bermain blame game dengan menyalahkan orang lain di atas kelemahan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor pimpinan beliau.

Kini giliran Pahang yang diletakkan sebagai punca kenapa Loji rawatan Air Langat dan Cheras terpaksa ditutup kerana didakwa berlaku pencemaran yang mengakibatkan beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan sebahagian daripada Petaling selain Hulu Langat akan mengalami gangguan air.

Namun hari ini seorang pakar sungai dan alam sekitar Profesor Dr Maketab bin Mohamed yang juga aktivis  alam sekitar hari ini menafikan bahawa berlaku pencemaran alam sekitar dan mengakui tidak berlaku pencemaran di Sg Semantan yang membekalkan air ke loji Air Langat.

Beliau menyatakan sedemikian ketika membentangkan kertaskerja bertajuk "Pengurusan Lestari Sumber Air - Perspektif NGO" di Bengkel Kelestarian Sumber Air Negeri Pahang Darul Makmur di Kuantan yang berlangsung selama dua hari bermula 31 November sehingga 1hb Oktober 2016.


Profesor Maketab Mohamed merupakan aktivis alam sekitar yang sering membawa isu-isu berkaitan alam sekitar yang pastinya memberikan pandangan secara neutral dan sering mengkritik kerajaan Pahang berkaitan isu alam sekitar.

Mana mungkin pandangan profesional seorang pensyarah di UTM ini dipengaruhi oleh kerajaan Pahang berhubung dakwaan kerajaan Selangor yang menjadi kecaman rakyatnya sendiri akibat kelemahan mereka menguruskan air.

Elizabeth Wong Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna Selangor makin kelam kabut apabila Pengarah Alam Sekitar JAS Pahang Rosli Zul berkata menjelaskan pemantauan menunjukkan Sungai Semantan bukan penyebab pencemaran itu kerana loji rawatan air itu ditutup lebih awal daripada tempoh pencemaran bau yang direkodkan di Sungai Semantan.

"Pemantauan juga dilakukan secara berterusan di tiga stesen pemantauan yang diwujudkan di sepanjang Sungai Semantan.

"Air Sungai Semantan juga disalurkan ke loji air Mempateh dan setakat ini, tiada pencemaran bau dilaporkan atau adanya aduan penduduk mengenai pencemaran bau...sumber air adalah sama," katanya.

Biasalah ...bila tiada air memanglah melecet.Selangor yang sering ketiadaan air memberikan kesan kepada kelancaran politik Elizabeth Wong yang semakin menuju ke penghujung karier politik akibat bangkrap idea dalam menangani masalah akibat kelemahan beliau sendiri selaku Exco yang menjaga portfolia berkaitan air di Selangor.

Sekarang beliau dikhabarkan sedang menyalahkan Negeri Sembilan pula atas isu air di Selangor...dan lebih malang sekali Azmin Ali sebagai ketua kerajaan Selangor menuduh BN mensabotaj air untuk kepentingan politik... melecet..melecet kalau dah takde air...!!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...