ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
ROGOL ISTERI BUKAN SUATU KESALAHAN | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Thursday 11 June 2015

ROGOL ISTERI BUKAN SUATU KESALAHAN


Agak janggal diterima bilamana satu undang undang di bawah Kanun Keseksaan boleh dicadangkan di Parlimen bagaimana suami yang rogol isteri yang sah perkahwinan boleh dianggap sebagai satu kesalahan jenayah.

Kadangkala istilah itu amat mengelirukan, bagaimana hubungan suami isteri boleh diterjemahkan sebagai rogol sedangkan ianya perkahwinan yang sah.


Pengumumuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nancy Shukri bagaimanapun meredakan persoalan apabila kerajaan memutuskan untuk mengekalkan Seksyen 375 Kanun Keseksaan.

"Iaitu persetubuhan antara suami isteri dalam perkahwinan yang sah di sisi undang-undang dan masih berkuatkuasa, tidak boleh dianggap sebagai rogol.

"Sehingga ini belum ada lagi cadangan untuk memindanya," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nancy Shukri dalam jawapan bertulis di Parlimen.

Rupa rupanya ada usaha atau cadangan telah dibuat bagi meminda Seksyen 375 yang di bentangkan pada tahun 2004 berkaitan rang undang undang Kanun Keseksaan (Pindaan).

Namun begitu menurut DatukNancy ketika di tanya oleh Ahli Parlimen Bkt Gelugur Ram Karpal Singh,perbuatan mendatangkan kecederaan kepada isteri bagi tujuan mengadakan hubungan seks telah dijadikan satu kesalahan dibawah Kanun Keseksaan.

Sebuah jawatankuasa pilihan khas Parlimen telah dibentuk pada tahun 2006 bagi meneliti dan membuat kajian apabila rang undang undang Kanun Keseksaan (Pindaan) 2004 dibentangkan.

Jawatan kuasa itu dianggotai oleh MP Seputeh Teresa Kok,MP Pasir Puteh Che Min Che Ahmad,MP Gelang Patah Tan Ah Eng,MP Cameroon Highland SK Devamany, MP Sentubong Datuk Wan Junaidi Tunku Jaafar dan Mnteri di Jabatan Perdana Menteri , Datuk Mohd Radzi Sheikh Ahmad.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...