ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
AISKRIM MANA YANG AZMIN PILIH..PAS ATAU DAP....? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Thursday 11 June 2015

AISKRIM MANA YANG AZMIN PILIH..PAS ATAU DAP....?


Apa pilihan yang Azmin Ali ada sekarang,seboleh bolehnya beliau tidak mahu terlibat dengan permainan jongkang jongkit antara PAS dan DAP  tetapi berada ditengah tengah papan jongkang jongkit bukanlah suatu keadaan yang selesa.

Situasi terkini hubungan diantara parti Pakatan Rakyat semakin meruncing bilamana PAS dikatakan sudah berpatah arang berkerat rotan. 

Saban waktu menjadi mangsa dibuli DAP dan menjadi kuda tunggangan DAP membuatkan PAS memilih untuk bersekedudukan dengan PKR sahaja tetapi masih mahu tinggal serumah di dalam Pakatan Rakyat.

Usul Dewan Ulama Pas memutuskan hubungan dengan DAP yang diluluskan tanpa bahas di Muktamar Tahunan PAS ke 61 baru baru ini mustahil ditolak oleh Majlis Syura dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang baru dilantik kerana kebanyakan mereka adalah mereka tentunya perlu menterjemahkan kemahuan perwakilan yang memilih mereka terutama AJK PAS Pusat Naib Presiden Timbalan Presiden mahu pun Presiden.

Majlis Syura juga adalah sealiran dan senada dengan mereka yang pro ulama tidak mahu buruk siku  kerana kali ini mereka terpaksa menuujukkan siku dan lutut mereka juga berfungsi untuk walaupun mereka dikatakan berjubah,masih mempunyai jurus yang membuatkan DAP menghormati mereka.

Tindakan Mat Sabu meletak jawatan yang dipegangnya di Pulau Pinang sebenarnya bukanlah aatas semangat menghormati keputusan yang telah dibuat di Muktamar Tahunan PAS ke 61 tetapi lebih kepada sebagai tanda protes dan menguji sejauh manakah PAS boleh bertahan tanpa sokongan mereka yang Pro Pakatan.

Begitu juga khabarnya Mujahid Rawa yang bakal melakukan perkara yang sama berkaitan dengan status jawatan yang di pegang beliau di bawah Kerajaan Negeri Selangor.

Kedudukan kerusi di Selangor begitu genting kerana PKR sebenarnya bukanlah parti yang majoriti sebaliknya bergantung kerana hanya mempunya 13 kerusi manakala 15 kerusi masing masing DAP dan PKR.

Sedikit percikan api yang berlaku sekarang ini akan membuat kelambu tempat Pakatan Rakyat beradu terbakar hangus, saban hari dicurahkan minyak oleh pemimpin dari PAS dan DAP yang mencari populariti masing masing.

Dengan dua ADUN PAS yang dipanggil barua oleh Presiden PAS ketika krisis perlantikan MB Selangor iaitu ADUN Morib Hasnul Baharudin dan ADUN Hulu Kelang Saari Sungip pastinya mempunyai dendam kesumat untuk membalas dendam dimalukan sedemikian.

Walaupun sedang digantung tetapi mereka juga dikatakan sedang membuat percaturan politik bersama mereka yang tewas didalam pemilihan jawatan parti PAS di Muktamar Tahunan ke 61 yang berlangsung baru baru ini.

Satu majlis makan malam dikatakan bakal diadadakan di Restauran Amjal Lembah Pantai mengumpulkan semua puak reformis yang tewas seperti Hanipa Maidin,Khalid Samad,Mat Sabu dan Mahfuz Omar.

Dengan bertemakan 'Still with you,down but not out" pastinya mereka yang tersingkir pasti kecewa dan yang kecewa selalunya tidak akan berdiam diri.Bagi mereka yang aliran progresif inilah yang merupakan pejuang dan kativis sebenar yang selama ini berjuang untuk rakyat.

Asmin Ali takkan mampu tidur lena lagi kerana kemungkinan beliau akan mencatatkan sejarah sebagai MB yang paling singkat dalam sejarah.Mungkin selepas itu beliau tidak lagi sibuk sebaliknya masa yang terluang boleh sahaja ke tandas menikmati aiskrim...sesuatu aktiviti yang digemari sejak dahulu lagi.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...