ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
KEJADIAN MISTIK JELMAAN PENUNGGU DI GUNUNG KINABALU SELEPAS GEMPA | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 8 June 2015

KEJADIAN MISTIK JELMAAN PENUNGGU DI GUNUNG KINABALU SELEPAS GEMPA


Masyarakat di Sabah khususnya Kadazan dan Dusun secara tradisinya mempercayai Gunung Kinabalu adalah tempat suci dimana di situlah persemadian semangat baik nenek moyang mereka yang dinamakan Aki(datuk) dan Nabalu (keranda).

Selepas kejadian gempa bumi baru baru ini kelihatan permukaan Gunung Kinabalu menyerupai wajah seorang lelaki yang pertama menakluki gunung berkenaan yang dikenali sebagai Datuk Gunting Lagadan.Sebagai tanda penghormatan buat beliau sebuah rumag persinggahan telah dinamakan sempena nama beliau.

Ada juga yang berpendapat imej yang terbentuk itu  dikatakan Aki Nabalu bersempena nama gunung tersebut dalam bahasa Dusun.Masyarakat Kadazan Dusun Murut mempercayai bahawa kawasan berbatu di puncak Gunung Kinabalu didiami oleh semangat nenek moyang mereka.

Kejadian gempa bumi yang berlaku juga dikaitkan dengan cerita rakyat tempatan yang mistik.Aki Nabalu yang juga membawa maksud "tempat yang dihormati orang mati"yang mengisahkan bagaimana seorang isteri yang bertukar menjadi batu setelah menunggu kepulangan suaminya.

Malah ada juga yang mengatakan ia adalah raja gergasi yang masih belum terjaga sehinggalah pada pagi jumaat baru baru ini yang menyaksikan gempa berukuran 5.9 pada skala Ritcher.

Kejadian ini juga dikaitkan dengan tindakan sekumpulan pelancung Eropah yang telah mencemar temapat suci bagi rakyat Sabah dengan berkelakuan tidak senonoh berbogel dipuncak Gunung Kinabalu.

Dilaporkan dari sejumlah 187 pendaki yang berada disekitar pergunungan Kinabalu,16 orang dilaporkan terkorban manakala 2 pendaki masih belum ditemui.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...