ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Lapan perompak bersenjata cakap Indon atas kapal Orkim Harmony - Panglima TLDM | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 19 June 2015

Lapan perompak bersenjata cakap Indon atas kapal Orkim Harmony - Panglima TLDM


Ada sekurang-kurangnya lapan perompak yang bersenjata di atas kapal tangki minyak MT Orkim Harmony kata Panglima Tentera Laut Malaysia Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Melalui akaun twitter rasminya, beliau memberitahu bahawa semua mereka bersenjata pistol dan parang dan bercakap dalam bahasa Indonesia.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Keselamatan Pelayaran Jabatan Laut Malaysia, Kapten Mohamad Halim Ahmad berkata hasil siasatan awal mendapati kehilangan Kapal Tangki MT Orkim Harmony meragukan apabila Sistem Amaran Keselamatan Kapal (SSAS) tidak diaktifkan.

Katanya sistem itu dipasang di tempat terpencil hanya diketahui nakhoda atau kapten kapal.

“Sepatutnya sistem itu sudah diaktifkan sebaik sahaja ada kejadian jenayah berlaku. Sistem itu akan beroperasi apabila diaktifkan secara manual.

“ Selain itu, kawasan kapal tangki itu hilang tiada capaian radar pihak kami namun pergerakan kapal itu sehingga komunikasi terputus boleh diimbas semula menggunakan Sistem Pengenalan Automatik (AIS) kaedah satelit.

“Bagaimanapun sistem AIS juga seolah-olah ditutup oleh orang yang tahu sistem berkenaan. Ada juga kemungkinan sistem AIS itu dirosakkan dengan cara memotong kabel atau memecahkan alat yang terletak di anjung kapal itu,” katanya dalam taklimat khas di Ibu Pejabat Jabatan Laut, pada Khamis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...