ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
WAN AZIZAH KENA MAIN LAGI...! | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 21 October 2015

WAN AZIZAH KENA MAIN LAGI...!

Percaturan pembangkang untuk mengemukakan usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri di Parlimen kelihatan semakin kelam kelibut.Muslihat untuk mengaburi rakyat mudah dihidu membayangkan betapa pencatur strategi politik pembangkang hilang punca.

Bermula dengan usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri yang pada awalnya dibawa oleh  anggota Parlimen Petaling Jaya Selatan Hee Loy Sian daripada PKR kemarin di Parlimen.

Usus berkenaan diletakkan dalam senarai ke 25 hampir pasti tidak akan didengar pada perbahasan kali ini.Menyedari pembangkang perlu mengambil peluang,PKR terpaksa melalui Ketua Pembangkang Wan Azizah menghantar notis baru ke Parlimen walaupun menyedarai 14 hari di perlukan dibawah Peraturan Mesyuarat.

Pembangkang mengharapkan bahawa usul tersebut mendapat sokongan penuh disamping undian tambahan dijangka diperolehi daripada kalangan MP Parlimen BN.Dengan bilangan anggota pembangkang seramai 88 orang,lambaian kepada 24 orang anggota BN perlu untuk merealisasikan usul tersebut diluluskan.

Diandaikan usul tersebut diterima sekalipun oleh Spekear Dewan,pembangkang akan berdepan dengan pelbagai kemungkinan dan implikasi buruk andainya gagal.

Adakah pembangkang yakin akan memperolehi undi 100% dari ahli Parlimen mereka?Usul yang dibawa oleh Wan Azizah itu yang isikandungnya hanya dibincangkan di kalangan tiga parti iaitu DAP,PKR dan Amanah melalui Pakatan Harapan manakala PAS di sisihkan.

Pastinya usaha memujuk PAS ini diserahkan kepada Wan Azizah memandangkan DAP telah memutuskan hubungan dengan PAS.Setelah berkali-kali pemimpin DAP mengganyang Hj Hadi hingga terlibat dengan menaja gerombolan ahli politik PAS menubuhkan Parti Amanah.

Terkini DAP tanpa segan silu meminta PAS bertanding di kawasan tertentu bagi mengelakkan pertandingan 3 penjuru bila berhadapan dengan BN...adakah Hj Hadi mahu beliau dianggap budak-budak dengan mengikut sahaja apa kemahuan DAP?

Wan Azizah pastinya tidak mahu usul ini gagal memandangkan ketika ini dengan kehangatan pelbagai isu seperti 1MDB,kejatuhan nilai ringgit serta masalah dalaman UMNO,ditambah pula dengan pemain tambahan UMNO seperti Tun Mahathir,Sanusi Junid,Tun Daim,Tengku Razaleigh Hamzah,Muhyidin Yasin,Shafie Afdal tugas Wan Azizah kelihatan mudah.

Beliau menyedari usul ini bakal gagal sebab itu usul itu awalnya dibawa oleh MP Petaling Jaya Selatan.Tetapi oleh kerana desakan kuat DAP yang mahukan kesepakatan dikalangan pembangkang melalui ususl beliau sebagai Ketua Pembangkang degan harapan Hj Hadi alah malu untuk tidak menyokong.

Sejarah menunjukkan pengundian yang pernah berlaku di Parlimen menyaksikan 24 MP pembangkang ponteng undian POTA yang dibentangkan baru2 ini.

Bagi ahli Parlimen BN,Wan Azizah tidak mempunya pengaruh yang kuat untuk membeli hati mereka.Hanya berharap mereka yang nothing to lose seperti Tengku Razaleigh,Muhyiddin Yassin,Shafie Afdal dan mungkin seorang dua lagi yang benar-benar sudah berpatah arang berkerat rotan.

Menang sekalipun undian usul tidak percaya kepada Perdana Menteri,BN tetap berkuasa dan BN pasti melantik PM baru dikalangan ahli BN bukannya Wan Azizah....itulah hakikatnya..Wan Azizah kena main lagi..huhuhuhuhu....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...