ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
SIAPA AHLI PARLIMEN PEMBANGKANG MAHU KIT SIANG DI GANTUNG | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Saturday 24 October 2015

SIAPA AHLI PARLIMEN PEMBANGKANG MAHU KIT SIANG DI GANTUNG


Kelibat Lim Kit Siang selaku Penasihat DAP yang juga antara MP paling lama di Malaysia tidak akan kelihatan selama 6 bulan.Ini berikutan usul penggantungannya selama 6 bulan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Dato' Azalina Othman kerana menghina Speaker Dewan Rakyat,Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Sebenarnya apa yang menarik ialah signal yang diberikan oleh barisan pembangkang di Parlimen Malaysia berikutan pengundian penggantungan Lim Kit Siang.

Keegoan yang ditunjukkan oleh Lim Kit Siang yang engan memohon maaf menyebabkan ada dikalangnan MP pembangkang sendiri berasa kecewa dengan mengundi dalam diam usul penggantungan tersebut.

Jika dilihat kepada keputusan penggantungan Lim Kit Siang diluluskan dengan undian  107 menyokong sementara 77 tidak bersetuju.Kehadiran MP BN pada hari pengundian itu hanyalah 97 orang menunjukkan ada dikalangan MP pembangkang seramai 10 orang bersetuju untuk tidak mahu melihat muka Kit Siang di dalam Parlimen.

Pada hari pengundian itu seramai 6 orang ahli MP PAS yang hadir.Jika diandaikan 6 orang MP PAS menunjukkan protes senyap dengan mengundi bersetuju dengan usul penggantungan tersebut,terdapat 4 lagi ahli MP pembangkang mungkin dari MP PKR diantara 10 orang ahli MP pembangkang yang mengundi bersetuju menggantung Lim Kit Siang. 

6 orang MP PAS yang menyokong BN tentunya merasakan inilah masanya peluang terbaik untuk menunjukkan sikap tidak senang mereka dengan tindaktanduk DAP yang selama ini begitu ego dan dizahirkan secara terang-terangan oleh Lim Kit Siang yang enggan memohon maaf dan menarik balik kata-kata penghinaan terhadap Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

PKR selaku abang besar dalam pakatan pembangkang juga dilihat gagal mendapatkan sokongan sebulat suara MP PKR 4 orang MP sendiri yang turut menyokong usul tersebut.

Persoalan sekarang siapakah mereka dikalangan MP pembangkang itu yang menjadi musang berbulu ayam..?Apakah kesan keputusan ini dengan usul yang bakal telah dibawa oleh Wan Azizah iaitu usul undi tidak percaya kepada PM di Parlimen yang mungkin akan dibahaskan dan dibuat pengundian.

Jika dilihat kepada senario yang berlaku adalah mustahil untuk usul undi tidak percaya kepada PM akan diluluskan memandangkan pembangkan perlu menarik sekurang-kurangnya 24 undi BN untuk meluluskan usul tersebut.

Adakah 88 ahli MP pembangkang akan memberi sokongan  100% disamping 24 ahli MP BN akan menyokong ususl tersebut...?Sedangkan PAS melalui Presidennya Hj Hadi Awang terang-terang menyatakan bahawa Dato'Seri Najib harus diberi peluang mengekalkan jawatan Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Solidariti dikalangan pembangkang berkaitan usul penggantungan Lim Kit Siang sendiri tidak solid 100%  dan pada masa yang sama perlu mencari 24 orang MP BN untuk bersama mereka adalah siri Mat Jenin baru di Parlimen Malaysia yang dihidangkan oleh politikus pembangkang yang hanya mencari populis bukannya berkhidmat untuk kepentingan rakyat Malaysia.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...