ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
HEBAT SANGATKAH IDRIS AHMAD NAK BUANG HAJI HADI? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 25 December 2015

HEBAT SANGATKAH IDRIS AHMAD NAK BUANG HAJI HADI?


Melayu Islam sering dalam dilema tiap kali percakaran politik dua buah parti dominan Melayu UMNO-PAS terjadi.Walaupun dalam landskap politik yang diperlihatkan di negara ini persaingan parti politik mewakili ideologi menyuburkan demokrasi namun akan tiba di suatu ketika warna-warni yang di terhasil umpama pelangi petang yang hanya indah di mata tetapi tidak berkekalan.

Seruan perpaduan ummah Melayu Islam ternyata mendapat reaksi yang pelbagai namun yang paling menyedihkan apabila bukan sahaja dipandang sepi malah ada diantara ahli politik yang meletakkan kepentingan peribadi melangkaui kepentingan ummah secara keseluruhan.

Manusia seperti Idris Ahmad sebagai contohnya antara pemimpin PAS yang jelas tidak gembira apabila pemimpin UMNO melalui Presidennya Najib Tun Razak menghulurkan tangan untuk membina perpaduan ummah Islam di Malaysia yang terancam dan diancam .

"Tinggalkan PAS jika ingin bergabung dengan UMNO.."antara kata-kata Naib Presiden PAS Idris Ahmad yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.Jelas menunjukkan betapa pemikiran jumud manusia seprrti Idris Ahmad melihat sesiapa yang ingin bekerjasama dengan UMNO harus ditunjukkan jalan keluar dari PAS.Dalam konteks ini pastinya yang menjadi kecaman pukul anak sindir menantu ialah Presiden PAS Hj Hadi Awang.

Sambil menolak sebarang kenyataan peribadi yang tidak mewakili parti Idris Ahmad seakan menunjukkan dia lebih hebat dari Presiden PAS.Adakah pandangan beliau "tinggalkan PAS jika ingin bergabung dengan UMNO" adalah pandangan peribadi dan bukan pandangan Naib Presiden PAS?Adakah kenyataan Hj Hadi Awang selama ini adalah kenyataan peribadi dan bukan kenyataan Presiden PAS?

Walaupun secara prinsipnya Presiden PAS Hj Hadi bersetuju untuk bekerjasma dengan perkara yang "dekat dengan tali Allah" tapi Idris Ahmad subuh subuh buta sudah menyalak.Entah apa yang ditakutkan.Apakah beliau bimbang sebarang kerjasama dengan UMNO hanya akan memendekkan penggal beliau sebagai YB Parlimen Bukit Gantang?

Mungkin sudah tergiang difikiran beliau sebarang kerjasama UMNO-PAS umpama kerajaan gabungan dengan PAS akan menyertai BN.Maka peluang beliau untuk bertanding atas tiket PAS pada PRU 14 adalah tipis sepertimana beliau hanya menang tipis di Parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 986 undi.

Daripada 71,257 pengundi di Bukit Gantang beliau boleh dikatakan di selamatkan oleh Tsunami pengundi Cina yang mewakili 25% di Bukit Gantang.Sikap berseteru dengan UMNO atau apa sahaja tindakan berbaik dengan UMNO akan meletakkan beliau hanya nyawa-nyawa ikan yang hanya bergantung kepada  undi Cina di Parlimen Bukit Gantang.

Mungkin peluang beliau bertanding sebagai Presiden PAS semakin cerah dengan cara menanam kebencian sesama umat Islam sesuai dengan Sarjana  Muda Dakwah yang diperolehi di UKM.




1 comment:

  1. Manusia akhir zaman....Harta dan pangkat jadi pilihan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...