ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
TUAN IBRAHIM :POTONG GAJI MENTERI,GAJI MP DAN ADUN PAS MACAM MANE? | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 30 December 2015

TUAN IBRAHIM :POTONG GAJI MENTERI,GAJI MP DAN ADUN PAS MACAM MANE?



Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man tiba-tiba mendapat geliga untuk di kongsi bersama rakyat Malaysia apabila mengemukakan cadangan supaya memotong gaji Menteri dan mengecilkan saiz kabinet Malaysia .

Reaksi beliau berikutan cadangan yang diberikan oleh Ahmad Mazlan agar rakyat Malaysiaa melakukan dua kerja bagi menampung kenaikan kos sara hidup.

Alasan yang diberikan seperti diberitakan "Rakyat perlu dibebaskan daripada menampung kerajaan yang'high maintenance' kerana sikap perbelanjaan pemimpinnya yang boros, membazir dan tidak ekonomi," katanya pada kenyataan media.

Sebagai orang No 2 dalam parti Timbalan Presiden PAS sepatutnya beliau terlebih dahulu menunjukkan kesungguhan parti PAS melalui 21 YB Ahli Parlimen dan 85 YB Ahli Dewan Undangan Negeri memotong gaji mereka.

Namun ini semua cakap tidak serupa bikin bilamana Parlimen menaikkan gaji Ahli Parlimen dan begitu juga Dewan Undangan Negeri di kebanyakan negeri termasuk yang dikuasai Pakatan Pembangkang menaikkan gaji ADUN,tiada bantahan malahan semua YB dari kalangan parti PAS menyokong kenaikan gaji serta elaun selari dengan keperluan YB dalam memenuhi keperluan semasa.

Mungkin sebab Tuan Ibrahim bukan seorang YB..maklumlah satu-satunya Timbalan Presiden parti yang dominan di Malaysia yang kalah dalam beberapa pilihanraya...maka cadangan lahir dari orang yang kecewa.

Begitu juga dengan saranan Tuan Ibrahim menyarankan agar  saiz kabinet Malaysia dikecikan perlu juga didahului dengan keikhlasan PAS mengecilkan penyertaan Ahli Majlis di Selangor yang diperuntukkan kepada PAS.

Selangor mempunyai 288 ahli majlis - 120 kerusi diperuntukkan kepada PKR manakala DAP dan PAS masing-masing mendapat 98 dan 70 kerusi.

Sekalipun mempunyai kerusi DUN Selangor sebanyak 15 kerusi sama dengan jumlah kerusi DAP,tetapi 'bermurah hati' hanya akur diperuntukkan 70 kerusi Ahli Majlis.

Adakah PAS rela mengecilkan saiz Ahli Majlis Selangor (70 ahli) seperti mana saranan supaya saiz kabinet Malaysia di kecilkan?




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...