ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
NGERI...! BAPA HANYA PASRAH LIHAT ANAK "DISEMBELIH" | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Thursday 17 December 2015

NGERI...! BAPA HANYA PASRAH LIHAT ANAK "DISEMBELIH"


Luluh hati bapa melihat anak lelaki kesayangan di perlakukan sedemikian namun apakan daya dia tak mapu menahan semua itu dari berlaku.Sekalipun suara jeritan mengerang kesakitan jelas kelihatan,si bapa hanya mampu berdoa.

Segalanya bermula di awal pagi,bila semua anak-anak remaja sekitar 12 tahun mula berkumpul untuk adengan sembelih di bahagian 'anu' sepertimana yang telah disyariatkan oleh agama.

YB Dato'Shahaniza menggunakan pancutan pili bomba sebelum
 kanak-kanak dikhatankan

Urusetia sibuk mendaftarkan peserta Khatan Perdana Parlimen 
 Maran Bersama ADUN Kuala Sentul

ADUN Kuala Sentul YB Dato'Shahaniza bersalaman dengan
ibubapa peserta sejurus tiba di majlis berkenaan

Imam masjid Felda Jengka 3 membacakan doa selamat majlis 

YB Dato'Shahaniza Shamsuddin memberikan ucapan sebelum
majlis bermula

Peserta Khatan Perdana Parlimen Maran Bersama ADUN Kuala Sentul
bergambar kenangan

Basah kesejukan namun penuh namun kegembiraan jelas terpancar
diwajah peserta

YB Dato'Shahaniza Hj Shamsuddin memberikan saguhati tanda
kenang-kenangan kepada peserta.

Selesai sudah...selamat menempuh alam baru lelaki..syabas..!

Semua anak-anak yang terlibat telah berkumpul di Pusat Khidmat ADUN Kuala Sentul untuk pendaftaran,ucapan YB Dato'Shahaniza hj Shamsuddin ADUN Kuala Sentul,seisi taklimat oleh 'mudim'dari Kementerian Kesihatan berdekatan.

Kanak-kanak yang terlibat turut dimandikan dengan pancuran air bomba sebelum dikhatan seorang demi seorang.Seramai 69 kanak-kanak  telah berjaya di sembelih 'anu'nya pada hari tersebut.

Majlis Khatan Perdana Parlimen Maran Bersama ADUN Kuala Sentul YB,Dato'Shahaniza Hj Shamsuddin ini adalah merupakan acara tradisi yang telah lama diamalkan

Ianya menjadi salah satu program khidmat masyarakat di samping menghidupkan semula budaya Melayu berkhatan beramai-ramai.

Segala perbelanjaan untuk proses khatan adalah ditanggung oleh MP Maran dan ADUN Kuala Sentul bertujuan meringankan sedikit sebanyak ibubapa yang ingin mengkhatankan anak-anak mereka.

Peserta khatan kali ini amat bertuah kerana proses khatan yang dijalankan menggunakan teknik baru dengan menggunakan laser dan bukan lagi seperti dahulu menggunakan gunting.

Selain dapat menjimatkan masa,teknik ini mungkin akan menyebabkan tiada lagi kanak-kanak yang akan lari bertempiaran sebelum dikhatankan kerana seram sejuk dan ketakutan melihat kilauan gunting yang tajam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...