ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
#PRKRompin : PAKATAN RAKYAT BAKAL DIHARAMKAN OLEH EKTRIMIS PAS | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Sunday 26 April 2015

#PRKRompin : PAKATAN RAKYAT BAKAL DIHARAMKAN OLEH EKTRIMIS PAS


Kemelut Pakatan Rakyat makin sukar diselamatkan lagi walaupun sering diberitakan ianya hanyalah kocak air di dalam cawan.Cuma nama sahaja Pakatan Rakyat tetapi itu hanyalah pakatan politik menumbangkan UMNO tapi perbezaan ideologi jelas menunjukkan yang akhirnya akan membawa perpecahan terutama jika selepas keputusan PRK Rompin dan PRK Permatang Pauh berpihak kepada BN maka hampir pasti Pakatan Rakyat berkubur.

Ianya bukan andaian tetapi keluar dari bebrapa pemimpin utama Pakatan Rakyat mutakhir ini.

Lim Guan Eng Setiausaha Agung DAP dipetik berkata :

"Sama ada kita suka atau tidak, sama ada kita bersedia untuk mengakuinya atau tidak, kita tidak boleh mengabaikan implikasi pilihan raya kecil ini," katanya.

Pakatan lemah berikutan krisis hudud

Lim berkata Pakatan adalah lemah sekarang berbanding pada tahun 2013.

Lebih-lebih lagi selepas DAP memutuskan hubungan dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana memfailkan rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, bagi memberi laluan kepada pelaksanaan hudud di Kelantan.

Ini mendorong PAS Kawasan Permatang Pauh mengancam untuk memboikot, dengan menuntut Wan Azizah memohon maaf kerana tidak menyokong tindakan Hadi itu.sila klik

Khalid Samad AJK PAS Pusat MP Shah Alam dipetik berkata :

Ahli jawatankuasa pusat PAS Khalid Samad mengulangi amarannya terhadap unsur-unsur "ekstrim" dalam PAS yang menjadi ancaman kepada gabungan Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, sekiranya sikap seperti ini diberikan mandat di peringkat PAS Pusat, maka mungkin akan difatwakan bahawa “PAS haram bersama Pakatan kerana Pakatan tolak hudud”

"...Sepertimana difatwakan “haram mengundi orang yang tolak hudud”," tulis Khalid dalam blognya malam tadi.

Khalid merujuk kepada satu kenyataan seorang pemimpin PAS Permatang Pauh baru-baru ini bahawa haram dan berdosa mengundi mereka yang menolak hudud.silaklik

Omar Hasan YDP PAS Permatang Pauh dipetik sebagai berkata :

PAS Permatang Pauh membuat keputusan untuk "bersetuju untuk tidak bersetuju" dengan pendirian yang diambil oleh PKR berhubung isu hudud selepas mengadakan pertemuan pertemuan dengan pimpinan PKR dan PAS Isnin lalu.

Yang Dipertuanya Omar Hassan berkata pihaknya mendengar penjelasan Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalannya Azmin Ali mengenai isu yang berbangkit termasuk hudud dalam pertemuan itu.

"Bersetuju untuk tak bersetuju bahawa pimpinan PKR sebagai orang Islam, tidak boleh menolak hudud," katanya kepada pemberita di Dewan Haji Yusof Ar-Rawa, Permatang Pauh malam tadi.

"Selepas mendengar semua penjelasan dari Azmin (Ali) dan Kak Wan (Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail) tentang isu yang berkobar pada masa kini dengan begitu teliti dan harmoni, maka kami pun setuju. Kami setuju untuk tidak setuju.sila klik

PAS akan terperangkap kali ini dengan isu hudud.Menggunakan isu hudud untuk mendapatkan undi Melayu Islam tetapi terpaksa menggugurkannya ketika menyertai Pakatan Rakyat dengan harapan dapat menyenangkan hati PKR dan DAP tetapi malangnya bila sahaja tindakan PAS membawa RUU persendirian ke Parlimen tanpa merujuk kepada Pakatan Rakyat ianya menimbulkan kemarahan DAP dan PKR.

Riuh rendah dalam ceramah PAS kononnya Karpal Singh yang bukan Islam lebih faham hudud tetapi selepas melangkah mayat Karpal Singh sekalipun PAS masih gagal memberikan kefahaman tentang hudud.

Apakah mereka yang bukan Islam lebih memahami hudud berbanding orang Melayu yang telah terpancut lahir di Malaysia sebagai Islam sendiri pun masih gagal memahami perjuangan hudud PAS yang telah diperjuangkan semenjak merdeka .

Bagaimanakah Pakatan Rakyat mampu memerintah negara Malaysia yang tercinta kerana asyik bercakaran sesama sendiri apatah lagi ketiadaan Anwar menjadikan keadaan bertambah buruk.Entah siapa yang sebenarnya mengetuai Pakatan Rakyat?Siapakah yang akan menjadi Perdana Menteri jika  Pakatan Rakyat memerintah jika soal begini masih tiada kesepakatan? 

Keamanan dan kestabilan nampak seperti slogan yang tidak menarik di dengar tetapi banyak hikmah untuk dinikmati.Apakah perlunya perubahan pemerintahan itu dilakukan bukan semudah yang disangka tanpa penilaian waras.Adakah kita lihat bagaimana konflik di Timur Tengah yang bergolak hanya kerana mahu menentukan siapakah lebih Islam? Adakah kita mahu melihat kehijauan dan kedamaian yang dinikmati kini bertukar bertukar menjadi padang jarak padang terkukur hanya kerana fahaman politik ektrimis agama yang semakin membarah dalam masyarakat kini?

Jangan hanya terpaksa membayar top up RM 10.60 kita sudah terpekik terlolong mendakwa kezaliman.Percayalah harga kedamaian ini dibawah pemerintahan Barisan Nasional jauh lebih bernilai dari jumlah nilai top up yang kita bayar.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...