ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
#PRKRompin HUTANG NEGARA 700 BILLION..?.PAS MENIPU LAGI DI PRK ROMPIN | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Saturday 25 April 2015

#PRKRompin HUTANG NEGARA 700 BILLION..?.PAS MENIPU LAGI DI PRK ROMPIN



Menjaja keborosan kerajaan dengan pelbagai andaian tanpa fakta memang mudah dan semestinya syarat menjadi pemimpin pembangkang khususnya PAS.Serban  dan kopiah putih adalah lesen yang diiktiraf bagi untuk mencipta apa sahaja yang negative tentang kerajaan .Apa yang penting mempengaruhi pengundi yang mudah termakan apa sahaja yang dihidangkan oleh penceramah PAS yang menggunakan serban dan kopiah putih mengabui  mata membutakan hati serta membiarkan otak pengundi berhenti berfikir dengan memetik ayat ayat Al Quran mengikut tafsiran politik PAS.

Isu keborosan kerajaan berhutang sebanyak 700 billion berkumandang dalam di ceramah ceramah PAS.Entah dari langit mana angka itu mereka dapat tetapi semakin besar jumlah angka semakin tinggi kebencian yang dapat ditanam kepada pengundi di Rompin yang hanyalah kebanyakannya mereka yang berada di luar bandar...kawasan FELDA yang mempunyai 51 peratus pengundi di Rompin.,maka terlopong lah pakcik pakcik peneroka.Bukan menidakkan daya intelek mereka tetapi mereka hanya tertarik mendengar istilah keborosan tetapi tidak mahu tahu apakah benar dakwaan itu.


HUTANG LUAR NEGARA

Sesiapa sahaja akan berasa takut apabila mendengar perkataan hutang. Apatah lagi jika jumlahnya beratus billion.

Apabila dilaporkan hutang luar Malaysia meningkat tiga kali ganda daripada RM196 bilion kepada RM740 billion, maka ramailah yang membuat anggapan bahawa kerajaan telah berhutang terlalu banyak dalam masa setahun ini.

Kerajaan ‘bail-out’ 1MDB. Kerajaan beli pesawat peribadi. Kerajaan boros. Kerajaan bayar kos basuh rambut isteri PM. Kerajaan itu dan kerajaan ini. Benarkah?

Pertama- apakah yang dikatakan sebagai hutang luar negara?

Ianya merujuk kepada hutang yang diambil di dalam mata wang selain daripada Ringgit Malaysia seperti Euro, USD, Yen daripada bank luar negara, kerajaan luar dan juga institusi kewangan seperti Bank Dunia dan IMF.

(Untuk rekod, Malaysia tidak mempunyai apa-apa pinjaman daripada Bank Dunia mahupun IMF.)

Hutang ini adalah hutang yang bukan sahaja diambil oleh kerajaan, bahkan hutang yang diambil oleh syarikat awam, pihak swasta, dan individu.

Ini bermakna hutang luar negara bukanlah 100% hutang kerajaan.

Kedua- mengapakah jumlah ini naik sebanyak tiga kali ganda?

Ini kerana standard laporan kewangan antarabangsa dalam mentakrif ‘hutang luar negara’ telah berubah.

Jika dahulu ia hanya merujuk kepada hutang luar kerajaan, hutang syarikat awam dan hutang sektor swasta,

Tetapi kini ia turut merangkumi deposit dan hutang yang diambil orang warga asing.

Oleh yang demikian- definisi hutang telah diluaskan skopnya.

Maka tidak hairanlah begitu banyak perkara yang dahulunya tidak dianggap hutang luar negara, tetapi sekarang digelar sebagai hutang luar negara.

Pada 2013 hutang luar negara adalah RM196 billion. Sekiranya standard baru diguna pakai, jumlah tersebut akan menjadi RM696.6 billion.

Oleh yang demikian, kadar kenaikan hutang luar negara Malaysia tidaklah meningkat tiga kali ganda sebaliknya hanya naik 6.9%.

Ketiga- mengapakah kadar hutang ini naik mendadak pada tahun lepas dan bukan tahun sebelumnya?

Ini kerana standard baru tersebut baru sahaja diperkenalkan pada tahun lepas.

Keempat- berapakah peratusan hutang kerajaan, hutang syarikat awam, hutang sektor swasta dan hutang yang diambil oleh warga asing?

Daripada jumlah RM 744.7 billion, 42% adalah deposit dan hutang warga asing, 37% adalah hutang sektor swasta, 10% adalah hutang syarikat awam, 9% adalah kredit pelaburan dan jaminan dan hanya 2% hutang kerajaan pusat.

Peratusan tinggi depositi dan hutang warga asing adalah berikutan permintaan yang tinggi terhadap bon/sekuriti terbitan kerajaan yang digunakan bagi projek pembangunan seperti MRT dan ETP.

Kelima- mengapakah terbitan bon/sekuriti tersebut perlu diambil kira?

Ia bertujuan bagi menilai liabiliti sesebuah negara. Ini termasuklah liabiliti jaminan dan liabiliti sebenar.

Hutang yang diambil adalah seperti hutang 'offshore' kerajaan pusat untuk projek pembangunan ekonomi.

Ini adalah hutang yang ‘real’ dan dikira sebagai liabiliti sebenar- bermaksud kerajaanlah yang merupakan berhutang.

Manakala dalam contoh bon terbitan MRT misalnya, ia diberi jaminan oleh kerajaan. Ini bermaksud hutang ini adalah liabiliti jaminan. Tetapi hutang ini hanyalah bersifat di atas kertas bagi kerajaan.

Ianya begitu kerana yang berhutang adalah MRT..

Analoginya seperti seorang bapa yang menjadi penjamin PTPTN 3 orang anaknya. Dalam mengira kekayaan bersih (net worth) bapa itu, kita perlulah mengambil kira jaminan hutang anak-anaknya.

Tetapi adakah ini bermakna si bapa tersebut benar-benar telah 'kurang kaya' disebabkan jaminan hutang anak-anaknya? Atau kekurnagan kekayaan beliau adalah bersifat di atas kertas?

Begitu jugalah halnya dengan liabiliti kerajaan.

Sebelum ini penilaian liabiliti sesebuah negara adalah dengan melihat liabiliti sebenar.

Tetapi dalam memastikan kewangan sesebuah negara kukuh, iabiliti jaminan juga dimasukan.

Keenam- jadi berapakah hutang luar negara yang sebenar yang melibatkan kerajaan?

Hutang luar negara yang diambil oleh kerajaan pusat hanyalah sebanyak RM16.8 billion iaitu 2% daripada RM744.7 billion.

Ketujuh, adakah kadar hutang luar negara ini tinggi dan merisaukan?

Untuk perbandingan sama ada hutang luar negara Malaysia adalah tinggi ataupun tidak, kita boleh banding bezakan dengan negara-negara lain.

Di Singapura, hutang luar negaranya adalah RM3.13 trillion. Korea Selatan pula adalah RM1.13 trillion. Indonesia, adalah RM927 billion.

Kita juga boleh meneka berapa trillion agaknya hutang luar negara bagi negara seperti UK, Jepun, Germany, Perancis, Brazil, Turki dan lain-lain.

Oleh yang demikian, hutang luar negara Malaysia masih munasabah dan normal.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...