ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
#PRKROMPIN IDEOLOGI KOMUNISME DAN PAS YANG SAMA TAPI TAK SERUPA | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Tuesday 28 April 2015

#PRKROMPIN IDEOLOGI KOMUNISME DAN PAS YANG SAMA TAPI TAK SERUPA


Bilamana musim pilihanraya berbagai persoalan yang ditimbulkan dan jawapan yang diberikan.Antara yang menarik tetapi sering diulang ulang siar dan adakala lebih kerap dari tayangan Astro.Kempen pilihanraya kelazimannya berkisar tentang janji dan apa yang telah dilakukan oleh kerajaan BN sekiranya diberi mandat semula mewakili penduduk daerah Rompin di Parlimen.

BN : Jika calon BN dipilih sebagai wakil rakyat Parlimen Rompin maka pelbagai bentuk kemudahan dan pembangunan dapat diberikan kepada warga Rompin selain kestabilan politik yang dapat menjamin kemakmuran ekonomi dan sosial

PAS : Itu memang sudah menjadi tanggungjawab mana mana kerjaan persekutuan untuk membantu pengundi.Negara komunis juga melakukan perkara yang sama kepada rakyatnya dengan memberikan kemudahan dan pembangunan

Ianya jawapan yang cukup mudah dengan membuat persamaan tanggungjawab kerajaan dalam menyediakan segala kemudahan asas rakyat seterusnya pembangunan namun langsung tidak mengambil kira elemen lain selain dari itu.apakah makna negara komunis,kapitalis,sosialis atau demokrasi tidak lagi menjadi sndaran jawapan.Otak yang jumud kepada jawapan yang ringkas dan mudah tanpa membezakan erti memperlihatkan kebodohan peringkat tertinggi pengikut parti pembangkang di Malaysia.

Mari kita lihat sebuah kerajaan Demokrasi Berparlimen dengan sebuah Negara Komunis dengan Korea Utara sebagai contoh.Jika jawapannya ya..kepada tanggungjawab kerajaan kepada menyediakan segala keperluan asas tetapi bagaimanakah kaitannya dengan hal hal yang selain dari tanggungjawab.Adakah persamaan antara demokrasi di Malaysia dan Komunis di Korea Utara.


10 AKTIVITI TERLARANG DI KOREA UTARA


Korea Utara, apa yang kita tahu mengenai negara ini? Secara basic, kita tahu negara ini milik komunis. Sehinggakan Google Maps nak memeta negara ini pun tidak dibenarkan. Punyalah 'terlarang' Korea Utara ni kan?

Tak nak cakap baca, jom kita baca 10 aktiviti harian yang terlarang di negara ini.

1. Menonton Televisyen

Rakyat Korea Utara dilarang menonton rancangan atau program televisyen luar kecuali rancangan/program propaganda negara itu sendiri.

Dalam 2 tahun yang lalu, pihak berkuasa Korea Utara telah melaksanakan hukuman mati di tempat awam terhadap 130 rakyatnya kerana didapati menonton rancangan/program televisyen Korea Selatan.


2. Mengamalkan Ajaran Agama

Golongan Atheist Korea Utara mempunyai kebebasan untuk mempercayai apa saja amalan kepercayaan agama.

Namun pada tahun 2013, 80 penganut agama Kristian menjalani hukuman mati di stadium hanya kerana memiliki 'bible'.

3. Minum Minuman Alkohol

Rakyat Korea Utara hanya boleh minum minuman alkohol pada hari perayaan saja. Jika pelajar didapati berbuat demikian, mereka akan disoal-siasat.

Pada tahun 2012, seorang pegawai tentera Korea Utara dibunuh dengan menggunakan mortar hanya kerana minum minuman alkohol ketika tempoh berkabung 100 hari kematian Kim Jong-iL.

4. Memandu

Rakyat di negara itu diharamkan memandu dan bergerak secara bebas di negara sendiri.

5. Bermain Muzik

Kesemua muzik di Korea Utara dikawal ketat oleh kerajaan dan muzik yang dihasilkan mestilah menyanjung rejim komunis.

Mana-mana pihak yang memainkan muzik dari luar negara itu adalah dianggap sebagai jenayah menentang negara itu dan akan dibunuh jika didapati berbuat demikian.

6. Panggilan Antarabangsa

Komunikasi dengan orang di luar Korea Utara akan menyebabkan rakyatnya dihukum bunuh.

2013, seorang warga Korea Utara dibunuh oleh pasukan penembak hanya kerana menghubungi rakannya di Korea Selatan.

7. Bercakap

Mana-mana rakyatnya yang didapati mengkritik atau berbincang mengenai Kerajaan Korea Utara akan dihantar ke kem pendidikan semula dimana mereka akan diajar semula mengenai ideologi, doktrin, serta kebaikan regim komunis.

8. Keluar Dari Negara

Adalah satu kesalahan yang paling besar jika rakyatnya keluar atau meninggalkan negara mereka sendiri.

Jika didapati berbuat demikian, pesalah akan dipaksa pulang untuk menjalani hukuman mati.

9. P0rn0grafi

Menonton atau menjual video lu-cah boleh menyebabkan pesalah dikenakan hukuman mati.

2013, bekas kekasih Kim Jon-Un dihukum bunuh di depan keluarga mangsa hanya kerana membuat rakaman video lucah.

10. Melayari Internet

Penggunaan internet hanya dibenarkan dengan mendapat keizinan dari pihak berkuasa di negara itu. Ini kerana kerajaan Korea Utara bimbang dengan penyebaran propaganda yang akan menyebabkan rakyatnya menentang kerajaan.

Terlalu banyak sebenarnya perbezaannya antara demokrasi berparlimen di Malaysia dan Komunisme di k
Korea Utara.Namun bila mana ada jawapan yang mengatakan persamaan tanggungjawab kerajaan semata mata..jelas menunjukkan jawapan pembangkang cukup mengelirukan dengan menyembunyikan erti sebenar yang saling berhubung kait  bukan sahaja dari segi tanggungjawab kerajaan sebaliknya banyak perkara yang sangat kompleks di dalam sesebuah negara.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...