ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
PELOMBONG BAUKSIT DIKENAKAN TINDAKAN KERAS JIKA MASIH GAGAL PATUHI PERATURAN | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 27 May 2015

PELOMBONG BAUKSIT DIKENAKAN TINDAKAN KERAS JIKA MASIH GAGAL PATUHI PERATURAN


Kerajaan Negeri Pahang memberi amaran keras dan akan mengambil tindakan kepada mereka yang terlibat dengan aktiviti perlombongan yang gagal mematuhi peraturan yang ditetapkan dan kepentingan masyarakat akan tetap diutamakan.Ini berikutan pelbagai aduan  dan rungutan masyarakat sekitar Kuantan yang merasa kehidupan mereka terjejas akibat pencemaran daripada aktiviti perlombongan bauksit.

Sehubungan dengan itu Kerajaan Negeri telah mengadakan beberapa pertemuan dengan mereka yang terlibat dalam aktiviti perlombongan dan Jabatan yang berkaitan bagi menyelesaikan masalah tersebut.Antara lain tujuan pertemuan tersebut adalah untuk memberikan penerangan tentang syarat-syarat yang perlu di patuhi pelombong.

Isu utama yang menjadi rungutan masyarakat ialah pencemaran jalan-jalan yang dilalui oleh lori yang mengangkut bauksit serta pencemaran air sungai yang menuju ke laut akibat kerja2 pembersihan lori di Pelabuhan Kuantan.

Beberapa kawasan perlombongan haram telah dikenal pasti antaranya

1- Bukit Goh Kuantan - tanah milik persendirian
2- Bukit Goh dan Bukit Sagu Kuantan
3- Belakang Taman Dato Abd Rasyid Kuantan
4- Belakang Taman Damansara Kuantan
5- Belakang ASPA Cotege Kuantan

Manakala kawasan yang diberikan lesen meliputi

1- Kota SAS Kuantan
2- Bukit Goh berdekatan sekolah
3- Tepi Jalan Sg Lembing

Bagi memastikan mereka yang terlibat dengan aktiviti perlombongan bauksit mematuhi peraturan Kerajaan Negeri Pahang telah meletakkan 5 tempat sekatan atau checkpoint.Antara agensi penguatkuasa yang terlibat membuat pemeriksaan ialah Pejabat Tanah dan Galian (PTG),PDRM,SPAD,JPJ,MPK dan RELA.

Kesalahan kesalahan yang dikenalpasti dari pemeriksaan dibuat :-
  1. Tiada permit dimana tindakan sita kenderaan dibawah kuasa      PTG dilaksanakan
  2. Guna permit tipu seperti salinan photostat yang dikeluarkan oleh   PTG
  3. Guna Permit orang lain
  4. Salahguna MOL iaitu digunakan untuk mengesport sedangkan   sepatutnya untuk tujuan simpanan sahaja.Lesen 4B dan 4C yang sepetutnya hanya digunakan untuk menambun tanah juga  disalahgunakan untuk tujuan mengangkut untuk dieksport


Tindakan segera yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Pahang bagi mengatasi masalah ini :-

  1. Mengetatkan syarat MOL yang dikeluarkan dan memastikan mereka mematuhi syarat MOL hanya untuk menyimpan dan bukan untuk dieksport
  2. Penguatkuasa akan pergi terus ke tapak perlombongan haram dan tindakan menyita jentera yang terlibat serta tidakan kompaun akan dikenakan kepada pelombong haram
  3. Operasi pemeriksaan di setiap sekatan akan diteruskan tetapi dikurangkan kepada 3 checkpoit dari 5  checkpoint yang sedia ada sahaja bagi mengatasi kekurangan kakitangan penguatkuasa.
  4. Waktu pertukaran shift akan diselaraskan supaya sewaktu pertukaran syift kakitangan penguakkuasan lori didapati menggunakan kesempatan ini.
  5. Pintu A di Pelabuhan Kuantan tidak lagi dibenarkan dilalui oleh lori lori yang mengangkut bauksit sebaliknya hanya boleh menggunakan Pintu B Pelabuhan Kuantan supaya pemantauan lebih efisyen dapat dilakukan.
  6. Mengkaji cadangan mengenakan deposit kepada pelombong bagi memastikan syarat syarat yang dikenakan.

Bermula dari 2hb April sehingga 23hb Mei 2015 hasil dari pemantauan,sekatan dan penguatkuasaan yang dijalankan :-

  1. Sejumlah 43,278 buah lori telah diperiksa.
  2. Sejumlah   1,394 buah lori telah disita atas pelbagai kesalahan.
  3. Sejumlah RM 601,000.00 jumlah kompaun telah dibayar dari sejumlah RM 2.1 juta kompaun yang dikenakan.Daripada jumlah tersebut JPJ mengenakan kompaun sejumlah RM 180,00,RM 3,000 kompaun dikeluarkan oleh Majlis Perbandaran Kuantan manakala RM 105,600.00 pula kompaun dikenakan oleh PDRM.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...