ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
TERASA COCK BERAHI BELALAI TOK GAJAH | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 18 March 2016

TERASA COCK BERAHI BELALAI TOK GAJAH


Terasa Cock nampaknya semakin galak ingin mencuit belalai Tok Gajah.Mungkin ingin merasa kelainan betapa dengan menimbulkan isu tentang hutang kerajaan negeri kepada kerajaan pusat dengan niat meletakkan Pahang sebagai sebuah negeri yang mempunyai hutang yang terbanyak berbanding P.Pinang.

Dengan kata lain beliau ingin menunjukkan kepada dunia bahawa P.Pinang dibawah pemerintahan DAP yang di tadbir lebih baik berbanding Pahang yang ditadbir oleh BN.

Umpama menggunakan sebutir batu tetapi mengorbankan dua ekor burung,Pahang merupakan negeri asal Perdana Menteri DS Naib Tun Razak.Memalukan dan mengaibkan pemimpin BN memang menjadi KY Jelly kepada Terasa Cock melancarkan permainan politik jamban beliau.

Hutang Kerajaan Negeri Pahang kepada Kerajan Pusat adalah 2.9 b dari RM 16.824 b keseluruhan hutang kerajaan negeri kepada Putrajaya manakala P.Pinang terendah sebanyak RM 69.36 juta.
Kenapa?

PENJELASAN KENAPA HUTANG KERAJAAN NEGERI PAHANG LEBIH TINGGI BERBANDING P.PINANG

  1. Secara geografinya keluasan Negeri Pahang adalah seluas 35,960km persegi (10.9%) manakala P.Pinang hanya berkeluasan 1,033km persegi (0.3).Peratusan keluasan mempengaruhi keperluan sesebuah negeri menyediakan infrastruktur meliputi seperti bekalan air dan jalanraya.Sebagai contoh panjang paip air di Pahang sahaja adalah mencapai 12,000km itupun masih ada paip air yang berusia 40 tahun yang sedang dalam proses penggantian secara berfrasa.                                                                                                                                                
  2. Pembinaan rumah kos rendah di Pahang jauh melebihi P.Pinang.Putrajaya membantu Kerajaan Negeri Pahang bagi menyediakan perumahan mampu milik berbanding P.Pinang yang lebih tertumpu kepada perumahan bunggalow mewah yang tidak mampu dimiliki rakyat tempatan.                                                                                                                                                                                                                                   
  3. Tarif air di Pahang adalah antara yang paling rendah di mana 70% disubsidi oleh kerajaan negeri,30% dibayar oleh rakyat berbanding P.Pinang.Subsidi air mengurangkan pendapatan kerajaan negeri Pahang dan perlu meminjam kepada Putrajaya bagi operasi penyelenggaraan air yang semakin tinggi.                       
  4. Kerajaan Negeri Pahang tidak pernah meminjam dari Putrajaya untuk membayar gaji kakitangan awam sebaliknya duit pinjaman hanya membabitkan pembangunan infrastruktur yang tinggi sesuai dengan keluasan.                                                            
  5. Pahang mempunyai kelebihan dan tidak dikategorikan sebagai HUTANG sebaliknya GRANT KERAJAAN PERSEKUTUAN kerana Pahang menyediakan kawasan tadahan air untuk negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia.                                                  
  6. Pahang memberikan kemenangan 2/3kerusi Parlimen,adalah wajar Pahang mempunyai keistimewaan.wajarlah Putrajaya membantu Pahang.


Soalan yang diberikan oleh Terasa Cock di Dewan Rakyat dijawab dengan fakta oleh kerajaan namun niat memalukan Pahang sebenarnya oleh beliau sebenarnya memakan diri.

Bagaimana negeri sekecil P.Pinang memperuntukkan sejumlah RM 979.53 juta untuk belanja pengurusan pada tahun 2016 manakala Pahang yang berkali-kali ganda luasnya hanya memperuntukkan RM 727.62 juta sahaja belanja pengurusan Pahang pada tahun 2016.

Itu belum dikira tarif air di P.Pinang yang naik sampai 100% dibawah pemerintahan DAP berbanding Pahang yang hanya sekali menaikan tarif air pada tahun 1982,itupun kenaikan yang minima dan subsidi 70% kepada rakyat tetap diberikan.

Belum lagi pelbagai cukai pintu  yang membebankan rakyat yang dilaksanakan oleh kerajaan DAP P.Pinang.

Jadi eloklahlah Terasa Cock mengulum sahaja apa yang dilakukan oleh Kerajaan DAP P.Pinang dan menikmati kepuasan sendiri tanpa perlu melihat penderitaan rakyat marhaen terutama kaum Melayu di P.Pinang

Lupakan niat ingin mencuba belalai gajah di Pahang.Senak nanti......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...