ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Cinta Berputik Di Kaki Gunung Mulu | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 26 June 2013

Cinta Berputik Di Kaki Gunung Mulu


Apa yang menarik tentang Taman Negara Gunung Mulu yang berkeluasan 544km persegi ianya telah diistiharkan oleh UNESCO(United Nations Educational, Scientific & Cultural Organization) sebagai World Heritage pada November 2000.Sudah tentunya kelainan yang ada di sini menjadikan ianya salah satu tempat kajian tentang tamadun,geologi dan proses evolusi dunia serta kepelbagaian biologi yang menakjubkan yang berlaku 60 juta tahun yang lalu.Di sinilah terletaknya rangkaian gua terpanjang di dunia.Anda bayangkan sebuag gua yang boleh memuatkan empat puluh buah kapal terbang Boeing 747 dan Sarawak Chamber yang terletak di sini adalah ruang bawah tanah terbesar di dunia.Gua Rusa yang terdapat di Mulu juga memegang rkod sebagai terowong gua terbesar di dunia selain Gua Air Jenih merupakan gua yang terpanjang di Asia Tenggara menjadikan tempat ini dihuni oleh jutaan burung layang-layang dan kelawar berterbangan di waktu senja selain  pelawat boleh melihat serta melakukan aktiviti pendakian
 di luluhawa batu kapur tropika terbaik di dunia, termasuk rabung batu kapur yang besar, ngarai yang curam, yang dipanggil 'The Pinnacles'.





Alamak intro entry ni dah macam cikgu geografi..memulakan perjalanan ke Gunung Mulu memerlukan anda bersedia dari segi mental dan fizikal kerana ianya perjalanan yang agak jauh untuk sampai ke kaki Gunung Mulu.Jarak perjalanan lebih kurang 3 km sampai di kaki gunung daan 2 km di dalam gua.Mudahnya jika anda bersedia untuk berjalan sehingga 10 km pergi dan balik anda layak untuk meneruskan perjalanan.Bagi pecinta alam macam aku ni tentunya kesempatan merakamkan seberapa banyak munkin flora dan fauna yang menjadi daya tarikan Taman Negara Gunung Mulu takkan aku lepaskan sepertimana gambat di atas seekor kelawar sedang beradu didalam daun pisang.






Kalau tanya aku apakah ni serangga apakah ini..dah tentu aku hanya mampu geleng kepala,apa yang menarik tentang serangga ni bagaimana dia menyesuaikan diri dalam bentuk penyamaraan mengalahkan KGB atau CIA,kalau diperhatikan dengan penuh perasaan..kita akan dapati ianya seakan-akan daun.Tentunya kebolehan begini menjadikan nyawanya lebih panjang dari dimakan pemangsa .





Bukannya suka-suka nak isi nama tapi menurut pemandu pelancung yang bersama sepanjang perjalanan namanya "buah peler kambing"boleh makan atau tak aku sendiri tak tanya.Hebat juga kalau kambing punya pun sampai atas pokok.


Melintasi pokok ini tiada apa yang menarik perhatian tetapi bila sahaja mendengar namanya membuatkan aku mempercepatkan tapak kaki supaya terus berlalu..Erhmm..namanya "Pokok Tampar Hantu"..hehehehe..ada berani lalu kat situ lama-lama..baik cepat blah...



Kepelbagain flora dan fauna menjadikan Taman Negara Gunung Mulu mengasyikkan hinggakan aku menjadi peserta yang terakhir sampai ke kaki Gunung Mulu kerana sibuk merakamkan gambar yang aku kira menarik perhatian untuk dikongsi bersama.Keletihan umpama tidak terasa walaupun jaraknya agak jauh untuk sampai ke kaki Gunung Mulu yang jaraknya hampir 4km.Nantikan entry seterusnya yang lebih dramatik...merakam Aksi Terlampau Di Gua Gunung Mulu..."
bye2 beybehhh...


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...