ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
PAHANG SEKILAS PANDANG..JANGAN TERLEPAS PANDANG..! | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Friday 29 January 2016

PAHANG SEKILAS PANDANG..JANGAN TERLEPAS PANDANG..!



Keindahan dan kemakmuran negeri Pahang adalah anugerah Ilahi.Justeru ada bait lagu ciptaan P.Ramlee yang diabadikan  segalanya bagi menggambarkan ianya bukanlah sastera lisan dan mitos sahaja namun realitinya menggamit sesiapa sahaja ..

Negeri Pahang aman sentosa
Kaya dengan tumbuh-tumbuhan
Niat di hati bang hoi nak buat jasa
Mudah-mudahan Tuhan kabulkan...

Sebagai sebuah negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia dengan keluasan (35,515km/persegi) terkenal denganTanah Tinggi Cameroon Highland ,Tasik Chini,Gua Merapoh,Sg Pahang dan Pantai Cherating melengkapi antara satu sama lain kekayaan bio diversiti yang dicemburui.

Melihat situasi kebelakangan ini bilamana Kerajaan Negeri Pahang dibawah kepimpinan DSDR Adnan Hj Yaakob selaku Menteri Besar Pahang seringkali menjadi sasaran kritikan pelbagai pihak seakan ada agenda tertentu pihak berkepentingan yang mahu melihat suasana tidak terkawal.

Politik

Agak menghairankan setelah dilanda badai Tsunami politk pada PRU 13,kejayaan Pahang yang satu satunya negeri memenangi 2/3 majoriti samada di Parlimen dan DUN menjadi sasaran serangan secara berkala dan tersusun bermula dengan isu Cameroon Highland,Tanah Runtuh Highway Karak dan bauksit antara percikan kebencian yang diharap menjadi ledakan untuk menjatuhkan kepimpinan MB Pahang .

Pada PRU 13 yang lalu,daripada 14 kawasan hanya 4 kawasan dimenangi oleh pembangkang di peringkat Parlimen manakala bagi kerusi DUN 30 dari 42 kerusi milik BN,daripada seramai 611786 pengundi,BN memperolehi 337,596 (55.18%)undi manakala PR mendapat 271,411 (44.36) undi popular.

Apakah BN sudah cukup kuat diTerengganu,Kedah dan Perak yang menyaksikan BN hanya tinggal nyawa-nyawa ikan setakat cukup makan.Mengapa perlu media masa arus perdana dengan sistematik membelasah kepimpinan BN Negeri Pahang....?

Itu belum dikira negeri yang dikuasai pembangkang yang harus menjadi fokus utama BN bukannya di negeri di mana BN berjaya memenangi hati rakyatnya seerti di Pahang.

Tidak dapat dinafikan kerusi panas MB Pahang yang sudah hampir 15 tahun di pegang oleh DSDR Adnan Yaakob menjadi idaman  opportunist politic.Sepanjang 30 tahun sebagai ADUN,beliau bersikap terbuka menerima sebarang kritikan.

Sokongan UMNO disemua peringkat masih jitu,dan sehingga kini apa yang berlaku kepada Ketua Bahagian UMNO di salah sebuah negeri di utara Semenanjung tidak berlaku kepada  DSDR Adnan Yaakob selaku Ketua Perhubungan UMNO Negeri Pahang yang berjaya menstabilkan parti UMNO di peringkat negeri.


Sosial

Pahang sebenarnya boleh dikatakan sebagai fix deposit kepada BN dengan sosio budaya dan demografi yang unik.Paratusan bagi pecahan kaum pula ialah Melayu 72%, Cina 22% dan India 6%.

Kewujudan 115 Tanah Rancangan Felda yang terbesar di Malaysia dengan 43,123 jumlah peneroka antara faktor BN mampu menjadikan Pahang sebagai kubu kuat.

Kekalahan beberapa kawasan DUN seperti di Tanah Rata,Kuala Semantan,Tras,TanjungLumpur,Beserah,Mentakab,Ketari,Bilut,Sabai,Triang,Semambu dan Teruntum boelh dikaitkan dengan Tsunami kaum Cina dan kebayakan kawasan tersebut tidak mempunyak kawasan Tanah Rancangan FELDA,

Selain itu faktor kenegerian turut mempengaruhi pengundi di Beserah dan Tanjung Lumpur yang dibanjiri migrasi penduduk dari sebuah negeri jiran yang dikuasai pembangkang di Pantai Timur.

Ekonomi

Faktor ekonomi adalah antara punca kenapa Kerajaan Pahang menjadi sasaran serangan pihak berkepentingan dengan alasan Pahang mempunyai pelbagai sumber namun masih jauh ketinggalan dari sudut pembangunan fizikal.

Dibawah pentadbiran DSDR MB Pahang,pembangunan infrastruktur tetap dilaksanakan namun keutamaan diberikan kepada pembangunan modal insan anak anak Pahang.

Yayasan Pahang telah membelanjakan hampi1 RM 1 billion khusus dalam bidang pendidikan melalui biasiswa/pinjaman pendidikan serta geran one off bagi mereka yang layak ke IPTA mahupun swasta.

Lebih 100 juta dibelanjakan setiap tahun untuk tujuan tersebut yang diperolehi melalui hasil sektor pembalakan.Bagi mengurangkan pergantungan kepada sektor pembalakan Yayasan Pahang telah menambah keluasan tanah perladangan sawit yg mana kini dengan nisbah 60% hasil perladangan sawit manakala 40% hasil pembalakan untuk melihat anak-anak Pahang merasai hasil bumi negeri mereka.

Bauksit yang heboh di perkatakan merupakan salah satu sumber galian baru yang ditemui.Masalah utama yang timbul sebenarnya berpunca dari undang-undang dan bidang kuasa.

Sebagai sumber baru galian.,perlu ada garis panduan yang jelas yang sedang dirangka dalam tempon moratorium yang sedang dilaksanakan.

Pejabat Tanah dan Galian Kuantan yang hanya mempunyai 18 pegawai pastinya tidak mampu mengawal selia undang-undang dibawah kuasanya,begitu juga pihak berkaitan seperti SPAD,JPJ,Kuantan Port,PDRM,MPK yg mempunyai kekangan dari pengasingan pecah dan perintah undang-undang yang digubal oleh British sejak lama dahulu.

Barangkali Pahang akan terus menjadi rebutan pencatur politik jika banyak lagi galian lain di temui selain bauksit kerana sudah terbukti Pahang memiliki sumber galian yang tidak ditemui di negeri lain seperti emas dan timah.

Jika tidak masakan mungkin nama Pahang turut dikaitkan dengan timah kerana ada sesetengah pendapat menyatakan Pahang berasal dari bahasa Siam asli ertinya timah. Orang Siam asli dulunya mendiami negeri ini dengan membuka lombong bijih timah terutama di Sungai Lembing.

Kalau tiada gula..manakan muncul semut...!


                                                                 

 Isu Bauksit, Penguatkuasaan, Kualiti Air Serta Laporan Media

                                          





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...