ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
Jaguh Kampung di Maran Bandar Ayam Kampung | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Tuesday 20 March 2012

Jaguh Kampung di Maran Bandar Ayam Kampung

Apa istimewanya ayam kampung ..tetapi yang pastinya ramai lebih menyenangi nya berbanding ayam bandar walaupun tahinya tetap sama busuk.Mungkin juga rasanya bila dimakan ayam kampung lebih enak sehingga menjilat siku berbanding ayam bandar KFC yang cuma sampai menjilat jari.Bertuahnya badan si ayam kampung kerana telah dilantik sebagai duta kepada sebuah bandar di Pahang namun walaupun layanan sebagai duta bolehlah diibaratkan VVIP tetapi tidak menghalang duta ini disembelih juga sebagai makanan di daerah Maran,Pahang.

Kenapa agaknya aku beriya-ia benar,kerana aku dilahirkan ,dibesarkan dan mencari makan di sekitar daerah ini.Aku ingin mengupas sedikit dari sudut pandangan,kalaupun ada yang tidak bersetuju terserahlah..ini negara demokrasi tetapi aku sepertinya sudah masak dengan kerenah dan sifat manusi ayang sememangnya hanya suka di puji berbanding dikritik.Semua pandangan yang aku beri sebenarnya tiada data spesifik kerana aku bukan mahu buat tesis p.h.D yang memerlukan segala macam bahan ilmiah..cukup sekadar pemerhatian dari bebola mata yang masih mampu berputar 360 darjah dan buah fikiran yang sentiasa berbuah tak kira musim.

Maran Sepintas Lalu

Kalau nak ke Kuantan dari Pantai Barat dahulunya memang lalu di bandar ini,namun kemunculan Lebuh Raya Pantai Timur menjadikan bandar Maran tidak lagi menjadi laluan utama.Yang kaya raya dan nak cepat,guna highway lagi senang dan cepat sampai namun bagi yang kurang berkemampuan memang tiada pilihan selain melalui bandar Maran.Kalau dahulu sebelum ada highway ramai pengguna jalanraya ke yg melalui bandar Maran akan singgah sekejap untuk melepaskan penat atau membetulkan urat setelah penat memandu sambil membeli pelbagai jenis buah-buahan kerana disini memang ada replika buah namun itu tiada sejak pembinaan LPT.Untuk memeriahkan bandar yang semakin sunyi maka dijemputlah segala manusia di Malaysia ini untuk menyaksiakan keunikan ayam kampung di Maran.Mungkin untuk memudahkan carian Google perlu ada kejutan seperti apa yang berlaku di Temerloh bila mana ada manusia yang terpaksa membayar RM 13,000 untuk makan ikan patin.Jual mahal sikit,RM 15,000 ke untuk hidangan ayam kampung supaya satu Malaysia tahu dimanakah bandar Maran.
Idea itu agak tak masuk akal tetapi sekurang2nya ia adalah lebih baik daripada idea membuat exit di Sri Jaya dan Gambang sebuah pekan yang berhampiran dengan Maran.Kenapa tiada exit LPT di Maran.Mungkin kerana ada yang ingin melihat Maran sebagai bandar yang hanya akan dipenuhi dengan ayam kampung berkeliaran dibandar berbanding puluhan ribu manusia yang bermukim disitu akibat limpahan rezeki dengan terbinanya LPT.Namun nasib Maran agak bertuah kerana kerana di sinilah terletaknya segala macam pejabat kerajaan pusat dan Kerajaan Negeri Pahang.Mahu tak mahu penduduk setempat akan melalui juga bandar di sini bagi menyelesaikan urusan berkaitan kerajaan.

Sebenarnya aku tertarik untuk menulis tentang Facebook Maran Voice bila hati sedikit tercuit bila ada persoalan tentang sukan dan aku mendapat jawapan dari orang-orang kuat Maran atau tak salah aku katakan Maranian.

  • Abadi Romeo tak yah sebut lah pasal Maran FA,memang patut illegal pun..x pernah buat Liga Maran pun.Pemain Maran FA pilih kaum kerabat n suku sakat je..kalau x budak majlis..budak pejabat Daerah..orang lain x reti main bolo..
    Sunday at 8:19pm ·  ·  2

  • Juhari Che Lah ‎..Ohwww....
    Sunday at 8:23pm via mobile · 

  • Os Tat mane org Maran FA...btul ke spt d katakan oleh Abadi Romeo te??????????????????????????
    Sunday at 8:43pm via mobile ·  ·  1

  • Juhari Che Lah ‎...mana ekk??
    Sunday at 8:52pm via mobile · 

  • Abadi Romeo bagi makan ayam kampung belakang umah..buzy..
    Sunday at 8:53pm · 

  • Juhari Che Lah ‎..no wonder lahh..)))
    Sunday at 9:03pm via mobile · 

  • Jamsari Oh Jamsari Wujud di atas kertas je kot...
    Sunday at 9:06pm via mobile · 

  • Jam Randek tgk pdg k0mpleks mcm da nk siap je renovet nye.. harap2 ade la kej0hana dlm mse trdekat ni.... b0ot kawain da kecut da mkn dek ari...
    Sunday at 11:37pm ·  ·  1

  • Azman Shaari pekerja2 yg dipilih pun asalnya yg boleh bersukan..memang lah dr 2 jabatan tu pemain2nya..kang kala tak diberi peluang keje..cakap dianaktiri pulok..harap fahamlah konsep untuk menghargai ahli2 sukan yg berbakat di peringkat daerah2..sedei ngat sifirnya..
    Sunday at 11:46pm ·  ·  3

  • Abadi Romeo sebab terlalu sedei ngat lah sifirnya Maran FA tak berani buat Liga Maran macam daerah lain buat..kutip pemain yang sama sampai pencen..bakat baru camne..bagi kerja tu betullah dan memang tanggungjawab Maran FA tapi tak semestinya pemain yang menetap sekitar Maran...orang Jengka masih dalam Maran
    23 hours ago ·  ·  1

  • Azman Shaari tidak membuat liga tu satu hal yg lain..pemilihan pemain2 bergantung kepada prestasi semasa yg dinilai jurulatih/pengurusan yg dilantik, jadi takleh dikatakan kroni shaja terpilih..banyak aspek perlu dinilai..mungkin dr segi mental utk perlawanan, kesediaan dtg berlatih dan sebgainya, bukan setakat menilai masa bermain/perlawanan biasa sajha dikatakan boleh dipilih..Walllahuaallam..
    23 hours ago ·  ·  2

  • Maranlaser Power salam semua..kepada tuan Abadi Romeo..cer bg nama mereka2 yg dikatakan berbakat dan lebih baik dr pemain Maran F.A sediaada nih..koi ni x la pandai sgt main bola tp x semestinya x pandai menilai pemain..tau x awok pd pedapat koi team ni antara yg terbaik pernah ditubuhkan oleh Maran FA..keeper dia dr KG AWAH pemain piala presiden.. pahang nak ambik tp katanya sbb teknikal x jd mungkin tahun depan kot..striker dia bekas pemain liga M pahang dr JENGKA..masih blh main pahang lg katanya tp lebih memikirkan keje..pemain sayap dr JENGKA bekas pemain shahzan..midfield sorg bekas liga M pahang dan johor dan sorg lg liga M pahang dan dua2 dr JENGKA..defend tgh bekas kapten shahzan muda 2010 dan defend dia dr CHENOR pemain piala presiden..JURULATIHnya lak lesen A serta bekas pemain pahang..jd koi rasa penjelasan koi ni yg sentiasa mengikuti perkembangan bolasepak Maran ni dpt serba sedikit menghilangkan kekusutan tuan Abadi Romeo..berbangga la dg yg ada dan berusaha la untuk yg lebih baik
    23 hours ago ·  ·  4

  • Jamsari Oh Jamsari Kt tinggalkan yg sedei tu... Pasal pemain tu koi stuju ngan aok Azman Shaari.. Suh main bola kena la bg keje yg mna xde keje dan tmpay yg pling mudoh adalah d mdm. Kt bincang pasal ngape maran f.a mendak. Program xde langsung. Kampung2 pun bnyak buat program bola xkan persatuan se gah maran f.a xde satu pun. Piala tengku mahkota tu xkira la sbb program org lain...
    23 hours ago via mobile · 

  • Azman Shaari Tahniah Chelsea menang Jam..bab tiada program Maran FA tu kwn tak berani komen lah..cuma tang pemain tu secara logiknya akal kwn jek..
    23 hours ago ·  ·  1

  • Maranlaser Power koi rasa x da liga sbb x da budget kot..semua skrg ni pakai wang wei..agaknya ler
    23 hours ago ·  ·  2

  • Abadi Romeo terima kasih atas penjelasan Maranlaser Power tersebut...sy mahu yang baik bertambah baik itu sahaja...apa kata Maran FA buat fb atau website supaya ada maklumat lebih terpeinci,Sy minta maaf kalau saya salah tapi tak salah jika sy menyuarakan pandangan.Kalau kita fikirkan betapa gahnya kita dengan yang ada kualiti yg kita ada..dimanakah pasukan Pahang ketika ini..
    23 hours ago ·  ·  2

  • Maranlaser Power sama2..koi rasa Maran FA ni x da staff bergaji..semuanya secara sukarela..rasanya ler..dan x salah malah amat digalakkan jika memberi pandangan dan pendapat demi untuk kebaikan..pAHANG ?? pls la bro..its too deep to dig mcm emas di ulu luit..ada tp x leh ambik...fikir2kan la
    23 hours ago ·  ·  1



Jika kita ingin menjadikan lebih baik tetapi sekadar baik didaerah kita sahaja layaklah kita di gelar Jaguh Kampung dari Bandar Ayam Kampung.Sebut sahaja ayam kampung sebenarnya memberi signal  tentang  sifat ayam kampung iaitu kekitaan,kehidupan hanya berkisar kepada kehidupan setempat..suka mengharapkan hidup bertuan.Dalam pada masa yang sama ayam kampung akan menaburkan najis di merata-rata tempat tanpa segan silu .
Jaguh bukan hanya di kampung..perlu ada semangat kejagohan dan usaha kearah menjadikan kita jaguh dimana-mana sahaja.Jika sistem yang kita jalankan selama ini betul pada pandangan kita ..apakah salah jika kita mengambil kira pandangan orang lain sebagai input untuk menjadikan ianya lebih sempurna.Dimanakah kita berada..adakah sekadar ingin menjadi jaguh kampung sudah memadai..tepok dada tanyalah selera tapi jika selera itu sudah tertulis 10 juta kali di hati hanya ayam kampung seleraku..bagilah makan apapun memang tak terbuka selera...

P/S :Lepas ni aku tak heran kalau ada yang akan maki hamun aku.."kalau tak suka buat apa duduk kat Maran ni..pergilah kat tempat yang awak suka kalau sini buat masalah bagi awak".
Cerdik sungguh jawapan itu.Banyak vitamin ayam kampung lah tu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...