ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
SKETSA HARI RAYA SONGKOK TINGGI THE MOVIE | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Wednesday 20 August 2014

SKETSA HARI RAYA SONGKOK TINGGI THE MOVIE


Aku masih dalam mood raya selagi bulan Syawal belum habis,artikel raya walaupun boleh basi macam rendang tapi kalau dipanaskan boleh jadi serunding.Sedap juga dimakan.Selain untuk mengelakkan blog aku ni dinyahkan dari blogspot yang begitu bermurah hati membenarkan aku berada didalam dunia bloggger dengan percuma.Hampir setahun tak menulis..kisah akhir aku di Gua Mulu..selama itu juga selepas selesai pertapaan aku di Gua Mulu aku muncul lagi..cam bagus je ayat.

Ok..entry Sketsa Hari Raya Songkok Tinggi The Movie bermula di pagi Raya.Selepas solat Aidilfitri,bermaafan bersama keluarga tak lengkap rasaanya jika tidak mengunjungi jiran tetangga.Aku ni bukanlah anti sosial tapi bilamana tahun ni Cik Puan Isteri mengajak aku bertandang kerumah jiran tetangga aku menggangguk juga walaupun keberatan kerana kelazimannya sejak berumahtangga ni aku lebih suka menternak lemak dengan melakukan aksi tidur kucing diatas sofa.Dengan muka kelat2 masin,aku lima beranak pun mengunjungi salah sebuah rumah jiran tetangga.

Kedatangan kami disambut oleh tuan rumah dengan lapang dada.Mungkin sebab agaknya kami sekeluarga jarang kelihatan.Suasana agak hinggar binggar kerana rupanya bukan kami sekeluarga sahaja yang datang berkungjung tetapi ada dua tiga kelamin yang sarat dengan tentera masing-masing yang aku anggarkan keseluruhannya jika dihitung dengan jari kaki dan tangan taak cukup.Kebanyakan mereka yang hadir adalah anak menantu yang balik kerumah keluarga masing-masing.Sudah tentunya banyak kisah yang dibualkan tetapi aku lebih senang berbual dengan tuan rumah berbanding tetamu yang yang lain.

Tiba-tiba salah seorang tetamu tuan rumah yang juga menantu jiranku menegur dan mengajak aku berbual tetapi niat ku untuk berbual seperti dimandulkan bila sahaja terpacul ayat sebegini.

"Cantik Songkok..Songkok Tinggi..dia ni Geng Songkok Tinggi atau GST"dia ketawa sinis sambil matanya melirik kearah tetamu yang lain.Aku tersentap..niat diawal tadi ingin melahap tapai yang disediakan terkubur begitu sahaja.Inilah antara sebab aku keberatan nak berkunjung ke rumah jiran tetangga,niat dihati kita ingin bermesra tetapi disambut dengan gurauan yang aku kira tak wajar dilafazkan dipagi mulia.Aku bukannya budak kecil yang mudah dipermainkan sedemikian rupa tetapi bagi mengelakkaan suasana tidak harmoni,aku membisu tanpa kerelaan hati.


Aku melihat dia semakin kecil dan kecil..jadi sebelum aku menjadi hulk dan bertukar menjadi hijau aku meminta izin dari tuan rumah untuk pulang.Dalam perjalanan kurasakan beratus batu sedangkan rumah kami hanya beberapa langkah kerana asyik melayan perasaan dan terkenangkan apa yang diperkatakan tadi.Bersongkok tinggi tidak salah tetapi jika ia dikaitkan dengan politik itu yg menjadi masalah.Suka hati akulah nak pakai berapa tinggi songkok aku kerana ia takakan menjadi kudis buta pun buat oarang lain.memang aku bekerja dengan orang politik dan seharusnya imej dan pendirian aku mesti selari.Aku tau mereka tidak sukakkan GST dan berbeza pendapat dengan aku tetapi wajarkah bagi mereka yang dikatakan kununnya lebih Islamik dengan berketayap ala-ala sopan la sangat tu tak boleh nak jaga mulut.Itulah kekurangan paling ketara yang aku dapat rasakan bilamana mereka jenis manusia yang berpolitik tak kira masa waimma hari raya masih ingin menyakiti hati orang lain tetapi yang peliknya fahaman politik mereka tetap menjadi ikutan.

P/S:Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...