ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }
APA PUNYA BENGAP NGA KHOR MING | Travelog Kehidupan Abadi Romeo

Monday 28 December 2015

APA PUNYA BENGAP NGA KHOR MING


Malang apa yang melanda penduduk Taiping yang memiliki Ahli Parlimen yang mempunyai taraf penguasaan Bahasa Malaysia yang sangat daif.

Selama umur 43 tahun menjadi rakyat Malaysia dan berkelulusan dari Universiti Malaya,adalah sangat memalukan bagi seorang yang bergelar Ahli Parlimen Taiping gagal menguasai Bahasa Malaysia.

Patutlah sahabat saya menamakan blognya sebagai Taiping Mali,seolah-olah memberkan gambaran betapa masyarakat di Taiping terkena tempias sosio budaya yang masih dipengaruhi pola taburan kaum yang mendominasi segenap aspek kehidupan.

Bukan sahaja sebagai Ahli Parlimen Taiping tetapi ADUN Kepayang,Nga Khor Ming masih totok dengan bahasa ibunda gagal meletakkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan.Sungguhpun 24% dari 22,098  orang pengundi berdaftar di DUN Kepayang dan 37% dari 78,148 Parlimen Taiping adalah Melayu,pelatnya masih melekat.

Bagaimanakah pengundi Melayu khususnya ingin berkomunikasi dan menyampaikan hasrat mereka jika lain yang ingin disampaikan tetapi lain pula jadinya...?

Harap harap pengundi di Parlimen Taiping dan di DUN Kepayang tidak di" batut "ular..?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...